Siker vagy kudarc? Értékeltük a kormány eddigi válságkezelő intézkedéseit

2020. március 29. - pusztafári

Sokan sokfélét írtak és mondtak már a kormány eddigi tevékenységéről a koronaválsággal kapcsolatban. Ideje összeszedni a meghozott intézkedéseket, és mérlegre tenni a döntéshozók eddigi teljesítményét. Szerintünk szabad kritizálni a kormányt koronaválság idején, de ugyanúgy fontos, hogy a pozitív és hasznos döntésekről is beszámoljunk. Ezért igyekeztünk időrendi sorrendbe tenni az intézkedéseket, és mindenütt jelezni, hogy az elérhető szakértői vélemények alapján azok mennyire voltak megfelelők.

kormanyertekeles.jpg

 

Az intézkedéseket a következő kategóriákkal fogjuk értékelni:

pozitiv.png kozepes.png negativ.png
POZITÍV, egyértelműen időben meghozott, jó intézkedés KÖZEPES, vegyes megítélésű vagy időzítésű intézkedés NEGATÍV, egyértelműen elkésett, nem elégséges vagy rossz intézkedés

 

 

1

Január 31-én, a járvány európai megjelenésével egyidőben megalakult a Koronavírus-járvány Elleni Védekezésért Felelős Operatív Törzs

A kormány viszonylag hamar felismerte a járvány veszélyét, és már január utolsó napján országos szintű irányítószervet hozott létre a védekezés koordinálására. A gyors reakció mindenképpen dicséretes.

pozitiv.png

 

2

10 évig lélegeztetőgépen hagyták az egészségügyet

Bár nem közvetlenül járványügyi intézkedés, de sajnos közvetlenül fog hozzájárulni a vírus elleni küzdelem sikeréhez az egészségügy jelenlegi állapota. A folyamatos és nyilvánvaló forráshiány, az alacsony anyagi és erkölcsi megbecsülést kapó orvosok és egészségügyi dolgozók elvándorlása, pályaelhagyása, a hiányos felszereltség és az elmaradt fejlesztések békeidőben is alacsony színvonalú betegellátást tettek lehetővé. Ehhez a társadalom egy része sajnos hozzászokott.

Ahhoz viszont nem lehet hozzászokni, ami ezután következik: a vírus tetőzésekor az egészségügyi rendszerünk kivéreztetett állapotban fog várni egy évtizedek óta nem látott támadást. Amiben bízhatunk, az a kórházakban dolgozó egyéni hősök kitartása, az orvosok, nővérek, ápolók összefogása. Miközben a kormány lényegében ellenséges viszonyt alakított ki az orvosokat legitim módon képviselő Magyar Orvosi Kamarával, illetve teljesen elveszítette az egészségügyben dolgozók bizalmát az elmúlt években.

negativ.png

 

3

Nem szereztek be időben védőfelszerelést az egészségügynek

Hiába alakult meg január végén az Operatív Törzs, vagy a szükséges pénz, vagy a gyors döntések hiányoztak ahhoz, hogy a megnyert időt valódi előnnyé alakítsák. Februárban, de még március elején is folyamatosan azt hangoztatták a sajtótájékoztatókon, hogy a háziorvosoknak és a kórházaknak rendelkezésre állnak a megfelelő védőfelszerelések.

Pontos számokat azonban sosem mondtak, ahogy arról sem lehetett tudni, hogy mikor és hogyan lehet hozzájutnia az érintetteknek a folyamatosan fogyó felszerelések utánpótlásához. Csak a háziorvosok és a kórházak egyre szaporodó bátor felszólalásait hallhattuk, akik rendszeresen jelezték: nem elegendőek a védőeszköz-készletek a közeledő járványhoz.

Összehasonlításképpen: a magyar lakosság már január végén elkezdte felvásárolni a patikák maszkkészletét, így február végére már mindenhol hiánycikk lett a maszkokból. A kormány viszont csak március végén kapott észbe. Még egy fontos összevetés: a cseh és a szlovák kormányok hazájukban hírhedten későn reagáltak a védőfelszerelések hiányára.

A cseh miniszterelnök elnézést kért a csehektől a hiány és a késlekedés miatt.

Ehhez képest mindkét ország már március közepén tízmilliós nagyságrendben rendelt be szájmaszkokat Kínából.

Magyarországra az első komolyabbnak mondható, 3 milliós tétel csak március 24-én érkezett meg, majdnem két hónappal az Operatív Törzs megalakulása után. Miközben a sajtótájékoztatókon még márciusban is végig azt hallgathattuk, hogy van elég maszk. Valószínűleg a science-fiction kategóriába tartozna, ha idehaza a miniszterelnök olyat mondana: „Elnézést, hogy késlekedtünk a védőeszközök beszerzésével.”

negativ.png

 

4

Hamar bezárták az egyetemeket és korlátozták a rendezvényeket

Alacsony esetszámnál, mindössze 13 azonosított betegnél elrendelték az első korlátozásokat, melyek csökkentették az emberek egymás közti érintkezését és a vírus terjedését. Az egyetemek bezárása, a rendezvények korlátozása, illetve később teljes betiltása, a mozik, színházak szüneteltetése gyors és jó első lépések voltak a járvány megfékezésére.

pozitiv.png

 

5

Hatósági házi karanténba küldték a lehetséges fertőzötteket

Ez egy mindenképpen hasznos intézkedés, amit azonban kissé késve rendeltek el, és felemás eredményekkel tartattak be eddig. A hatósági házi karantén előírására már jóval a többi korlátozások előtt sor kerülhetett volna, hiszen a gazdaságot nem érinti jelentősen, viszont alacsony esetszámnál akár a teljes járvány megelőzése is megoldható lett volna általa (intenzív teszteléssel kombinálva). Emellett sajnos napvilágra kerültek olyan esetek, amikor elmaradt a szükséges karantén, vagy azt nem tartották be megfelelően.

kozepes.png

 

6

Későn hoztak döntést az iskolák bezárásáról, amit azonban túl gyorsan hajttattak végre

Ez a kormány eddigi egyik legtöbbet kritizált intézkedése. Túl sokáig hezitáltak az iskolák bezárásán, azzal a képtelen indokkal, hogy „a gyermekekre nem veszélyes a vírus”. A valóság ezzel szemben az, hogy a gyermekek ugyanúgy elkapják és hazahordják a vírust, csak náluk jellemzően (de nem mindig) tünetmentes a betegség lefolyása. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az iskolák a gyermekes szülők rendszeres reggeli és délutáni „találkozóhelyei”.

A kormány álláspontja és indoklása teljesen szakmaiatlan volt a kérdésben.

Még a bejelentés napjának reggelén is azt nyilatkozta Orbán Viktor, hogy szó sem lehet róla, hogy bezárják az iskolákat. Aztán estére meghátrált a társadalom, a szakemberek és az ellenzéki pártok nyomására, és elrendelte a „digitális oktatásra való áttérést”.

Mert természetesen Orbán Viktortól soha, semmilyen körülmények között nem hallottuk és nem fogjuk hallani azt, hogy „Elnézést, tévedtünk.” Pontosabban: „tévedtem”, hiszen tudjuk, hogy a kormány fontosabb döntéseit lényegében egyszemélyben hozza.

A „digitális oktatás” azonnali bevezetése pedig a teljes pedagógustársadalom arcul köpése volt. Hiszen 10 éve folyamatosan építették le az iskolák önállóságát, irtották a tanárok kreativitását, és tiltották a helyi, egyéni, testre szabott megoldásokat. A végletekig központosított magyar oktatási rendszer azonban a hangzatos szólamokkal ellentétben semmilyen szinten nem volt felkészülve a digitális átállásra.

Miért volt képes elindulni mégis nyikorogva, döcögve, nehézkesen a rendszer március 16-tól? Természetesen a pedagógusok kreativitásának, egyéni ötleteinek és iskolai szintű helyi összefogásának eredményeképpen. Mindannak köszönhetően, amit 10 éve próbáltak tűzzel-vassal kiirtani a rendszerből...

negativ.png

 

7

Március 16-án lezárták a határokat a személyforgalom elől

Az intézkedés jó, de vegyes a megítélése annak, hogy ez elkésve történt-e vagy megfelelő időben. A hatósági karanténhoz hasonlóan problémás az, hogy a határok lezárása előtt az átutazók akkor is terjeszthették az akkor már világjárvánnyá szélesedett vírust, ha nem közvetlenül fertőzött területekről érkeztek. Nem beszélve az Olaszországból Magyarországon keresztül hazaáramló román vendégmunkásokról…

kozepes.png

 

8

Korlátozták a nem létfontosságú boltok, illetve a vendéglátóhelyek nyitva tartási idejét

Egy újabb változó megítélésű intézkedés. A korlátozások mindenképpen szükségesek, viszont többen felvetették, hogy a boltok nyitva tartásának szűkítése (15:00 óráig) csak sűríteni fogja a vásárlókat, nem pedig csökkenteni a számukat. Ugyanakkor a korlátozások lépésről-lépésre történő bevezetése láthatóan tudatos stratégiája a kormánynak, hogy hozzászokassa az embereket a jelenlegi állapotokhoz. Emellett a korlátozott nyitva tartásra a nagyobb bolthálózatok egyre-másra reagálnak önkéntes bezárásokkal, ami a rendelet egyik pozitív mellékhatása. Ezért összességében mi inkább a pozitív oldalát emelnénk ki ezeknek az intézkedéseknek.

pozitiv.png

 

9

Sokat késlekedtek a kijárási tilalom bevezetésével

Ezért is rengeteg kritika érte jogosan a kormányt. Túlságosan sokat lavírozik politikai okokból, hogy ne hozzon meg szerinte népszerűtlen intézkedéseket. Pedig egy alkalmas és erős vezető képes olyan döntésekre is, amelyek rövidtávon nem népszerűek a lakosság körében, de szükségesek a válság leküzdéséhez. Ilyen a kijárási tilalom is, amire már 1-2 hete szükség lett volna.

Sok ember ugyanis egyszerűen nem vette komolyan a „Maradj otthon!” felhívást. A jó idő beköszöntével megteltek a parkok, közterek, sőt, a plázák, bevásárlóközpontok is. Bár csökkent a tömeg a szokásoshoz képest, még így is nagyban hozzájárulhatott a járvány gyorsulásához.

A március 28-tól életbe lépő kijárási korlátozás szükséges, de jócskán elkésett lépés volt a kormány részéről. Ennek a késlekedésnek a valós következményeivel csak a következő hetekben szembesülhetünk majd.

negativ.png

 

10

Nem tesztelnek eleget

Sokáig ismételgette a kormány, hogy a teszteléseket a WHO protokolljának megfelelően végzi el. Ezért hetekig csak a tünetekkel rendelkező ÉS közvetlenül a betegség gócpontjaiból visszatért embereket és környezetüket tesztelte. Pedig már régóta tudjuk, hogy a betegség sokaknál tünetmentes, ráadásul több napos a lappangási ideje, tehát a fertőzött helyekről érkező, de tüneteket nem mutató utazókat mind tesztelni kellett volna.

Ugyanígy lehetett sejteni, hogy a vírus láthatatlanul is terjed tünetmentes közvetítőkön keresztül, így a koronavírus-gyanús tünetekkel rendelkező, de közvetlenül külföldről hazatérőkkel nem érintkezett betegeken is mind automatikusan el kellett volna már az elejétől fogva végezni a teszteket.

Magyarország sereghajtó az elvégzett tesztek számában.

A mai napig mindössze kb. 12.000 vizsgálat történt, miközben Németországban ez a szám már 500 ezer (!) körül jár.

A különbség NEGYVENSZERES (!) Pedig Németországban nem 40-szer, csak kb. 8-szor annyian laknak, mint Magyarországon... A németek már a járvány korai szakaszában is a legkisebb gyanú esetén teszteltek, és a gyanús eseteket is azonnal karanténba zárták a teszteredmények megérkezéséig.

Magyarországon ehhez képest számtalan beszámolót hallottunk március folyamán, amiből kiderült: sokáig azokat is hazaküldték, akiknél egyértelmű gyanúja volt a betegségnek, de valamiért (talán a kevés teszt, talán a fejetlenség miatt) nem tartották indokoltnak a tesztelésüket.

A WHO ajánlásai egyébként egyértelműen a lehető legintenzívebb tesztelést, a fertőzöttek kapcsolatainak gyors felkutatását, és az azonnali elkülönítést javasolják.

negativ.png

 

 

11

Nem átlátható a kommunikáció és rendkívül alacsony a bizalom

Az egyik legnagyobb hiba a kormány válságkezelése kapcsán ismét az elmúlt 10 év politizálására vezethető vissza. Az ország felének-kétharmadának (a nem Fidesz-szavazóknak) lényegében nulla a bizalma a kormány intézkedéseivel szemben. Innen indultunk a járvány kezdetén, és ezt a bizalmatlanságot a kormány kommunikációja nemhogy enyhítette volna, de még rá is erősített.

A lakosságot és a sajtót nem kezelik felnőttként. Alig osztanak meg konkrét tényeket a válságkezelés aktuális helyzetével kapcsolatban. Hetekbe telt, mire az olyan mondatoktól, hogy „Minden szükséges védőeszköz rendelkezésre áll.” eljutottunk oda, hogy legalább nagyságrendi mennyiségeket említettek. Ezekből az is tudható lett, hogy a korábbi „minden rendben” típusú állítások legalábbis csúsztatások voltak.

A tényadatok elhallgatásához tartozik az is, hogy

Európában egyedüliként Magyarországon nem osztanak meg még területi adatokat sem (nemhogy település-szintűeket) arról, hogy a megbetegedések hol milyen mértékben jelentek meg az országban.

Hetek óta semmit sem tudunk a kormány védekezési céljairól, és hogy a tudományos életben jelen lévő modellek és stratégiák közül melyiket kívánja követni. Inkább drasztikus lépésekkel elnyomná a vírust, és felkészülne egy következő hullámra, vagy a lassított fertőzéssel kialakuló „nyájimmunitásban” hisz? Semmilyen efféle nyilatkozat nem hangzott el sem az Operatív Törzs szakemberei, sem a kormány képviselői szájából. Napról napra tájékoztatnak az aktuális döntésekről, de jövőképet nem adnak, így sem a lakosság, sem a vállalkozások nem tudnak tervezni.

Pedig muszáj, hogy legyenek a háttérben modellszámítások, mert ha nincsenek, az még nagyobb baj. Ezekről azonban semmit nem osztanak meg, így csak kapkodjuk a fejünket, amikor hol májusi, hol újabban júliusi tetőzésről beszélnek. Sem az nem világos, hogy ez miféle számítások alapján jött ki, sem az, hogy pl. mit értenek pontosan „tetőzés” alatt.

Az átláthatóságot növelné az is, ha megneveznék a kormányt háttérből segítő szakértőket: a virológusokat, a járványügyi szakembereket, a matematikusokat, akiknek a szava alapján az egész ország életét gyökeresen felforgató és hosszú távon befolyásoló döntéseiket meghozzák.

Kik ezek az emberek? Mennyire bízhatunk a szakértelmükben? Mire alapozzuk ezt a bizalmat?

A kormány lényegében semmilyen hosszú távú és igazán fontos kérdésbe nem vonja be a lakosságot, a sajtót és az ellenzéki pártokat. Helyette kapunk a megszokott módon arrogáns, kioktató stílusú kormányszóvivőket Gulyás Gergely és Kovács Zoltán formájában. És hiába szimpatikus Müller Cecília vagy Lakatos Tibor nyugodt és szakmai hangvételű tájékoztatója, tőlük sem kapunk sosem válaszokat a valóban fontos vagy kényes kérdésekre.

Sajnos ott tartunk, hogy a közvéleményben egyre többen kérdőjelezik meg a kormány által közölt alapvető adatokat is, például a regisztrált fertőzöttek számának valódiságát.

Ez a kormánykommunikáció teljes bizalmatlanságot eredményez, miközben sötétben tart egy egész országot a döntések hátterét és célját illetően. Ez amellett, hogy morálisan megkérdőjelezhető, jelentősen meg fogja nehezíteni a járvány súlyosabb szakaszaiban a meghozott intézkedések fegyelmezett betartását.

negativ.png

 

12

Politikai játszmákat játszanak a válság közepén

Nem véletlen, hogy a kormány minden lényeges információt visszatart. Egyértelmű ugyanis, hogy évtizedes logikája szerint MINDEN helyzetet politikai játszmaként kezel. Ezt a válságot is arra használja, hogy szavazói szemében lejárassa az ellenzéket. SEMMILYEN gesztust nem gyakorol, hogy meghallgassa vagy beépítse az ellenzék javaslatait (miközben mind az iskolabezárások, mind a kijárási korlátozás kapcsán végül megvalósította azokat).

Együttműködés felajánlása helyett arról beszélnek, hogy „az ellenzék nélkül is megoldják a válságot”. Ami rendkívül szűklátókörű és arrogáns hozzáállás, tekintve, hogy az ország 1/3-a szavazott rájuk, nekik pedig 3/3 viselkedését kellene jelentősen befolyásolniuk a következő hetekben.

A felhatalmazási törvény („diktátortörvény”) kapcsán művelt kormányzati hozzáállás a politikai játszmák mintapéldája. Belecsalták az ellenzéket egy olyan szavazásba, amelyben bármit tesz, a kormány politikai céljait szolgálja.

Kompromisszumot nem voltak hajlandók kötni („Nekünk 90 nap teljhatalom nem elég!”), a cél kizárólag az volt, hogy a végén elmondhassák: az ellenzék a koronavírus-védekezés ellen szavazott.

Természetesen nem ez történt, de a Fidesz szavazóihoz úgyis az általuk bemutatott sztori fog eljutni.

A válságkezelés politikai játszmává silányítása hatalmas bűn, hiszen olyan idők jönnek, melyekben minden eddiginél nagyobb szükség lenne az együttműködésre és az egymás iránti szolidaritásra. Ha egy párt 10 éve folyamatosan hatalmon van, és a veszélyhelyzetben lényegében teljhatalommal bír, akkor szinte kizárólagos felelősség terheli az országban kialakult közhangulattal, állampolgári aktivitással és együttműködési-készséggel kapcsolatban.

negativ.png

 

13

Egyelőre rendkívül gyengék a meghozott gazdaságvédelmi intézkedések

A kormány eddigi gazdaságvédelmi lépéseivel külön cikkben kívánunk foglalkozni. Itt röviden annyit mondanánk el, hogy az eddig meghozott lépésekkel kapcsolatban lényegében minden hazai szakembernek az a véleménye: kevesek és nem a lényegre fókuszálnak.

Zsiday Viktor szerint „pár tízmilliárdos reszelgetés folyik”, pedig átfogó, a gazdaság minden ágazatát érintő, nagyságrendekkel nagyobb csomagra lenne szükség. Pénteken 100 (!) neves magyar közgazdász írt alá közös nyilatkozatot, melyben kérik a kormányt, hogy az eddigieknél jóval komolyabb intézkedésekkel segítse az embereket és a vállalkozásokat.

Miközben az EU-tagállamok által eddig bejelentett mentőcsomagok az adott országok éves GDP-jének 1-7%-át teszik ki, addig az eddigi magyar intézkedések összege a hazai GDP-nek még a fél százalékát sem éri el.

Érthetetlen a Fidesz tétlensége, miközben hétről hétre egyre nehezebb helyzetbe kerül a magyar gazdaság. Azonnali és jelentős állami pénzekre lenne szükség, hogy a gazdaság szereplői áthidalják a járványügyi intézkedések miatt kiesett kereslet és lelassult kínálat okozta sokkot. Minden elvesztegetett nap és hét százmilliárdokban mérhető károkat fog okozni a magyar gazdaságnak az év során.

negativ.png

 

Siker vagy kudarc: a kormány eddigi válságkezelésének értékelése

Összegezve: a 13 pontból 8-ban kapott NEGATÍV, 3-ban POZITÍV, és 2-ben KÖZEPES értékelést a kormány válságkezelésben mutatott eddigi teljesítménye. Erre az új Nemzeti Alaptanterv irányelvei is nehezen adnának görbülő jegyet...

Pedig a neheze még csak most jön. 

osszegzes.png

 

Bízzunk benne, hogy tanáraink kreativitásának és lelkiismeretességének mintájára az egészségügy dolgozói is kitartanak, és erős csapatmunkával hősiesen helyt állnak majd a hamarosan minket is elérő járványcunamiban. Egyben biztosak lehetünk: nem kormányunk elmúlt 10 éves és elmúlt 2 hónapos tevékenységének köszönhetően, hanem annak dacára történik majd mindez.

 Ne várjon tovább, kövesse a Cíviscity-t a Facebookon! >>> 

A bejegyzés trackback címe:

https://civiscity.blog.hu/api/trackback/id/tr9815568786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez is egy vélemény 2020.03.31. 09:38:37

@Éhbérkommentelő:
Érdemes azt is megnézni eközben, hogy a Svédek akik éppen zéró darab intézkedést hoztak, és a szerencsére bízzák a terjedést, mennyi kritikát kaptak az Európai ballibektől.

Igen jól gondolod.. Éppen semennyit sem.

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 09:48:33

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!:

Hogy nincs elég maszk az hol van ez benne a WHO ajánlásában? Kitalálhatsz bármit, ha akarod legyen lapos a föld, de ne másokra hivatkozz

www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.31. 09:55:48

@ez is egy vélemény: csak az olyan elmebeteg mongolFidióták, mint te nem tudnak egy kommentet értelmezni.

az 1) esetben Orbán nem akar rosszat, csak idióta, és alkalmatlan
a 2) esetben Orbán politikai nyereségvágyból bevállalt valami rosszat. igen.

éktelenül naív mongolFidiótának kell lenned, ha azt hiszed, hogy politikusok általában nem hallgatnak el dolgokat politikai haszon érdekében, ami károkat okoz.

ti Fidióták tényleg a magyar selejt vagytok. iszonyat sötétek vagytok.

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 09:57:56

@ez is egy vélemény:
A szocik soha nem fogják átlépni az árnyékukat. A középszerűség kultusza kiölte belőlük a kezdeményezőkészséget, maradt a gyűlölet a nem középszerűekkel, a kiemelkedőkkel szemben

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.31. 09:58:38

@ez is egy vélemény: ha Orbán nem képes törvényes állami, hatalmi eszközökkel biztosítani, hogy a maszkokból először azok ellátását garantálják, akik foglalkozásuk miatt, vagy pozitív tesztjük miatt kell, hogy viseljenek, akkor Orbán egy alkalmatlan fasz. ezt nem propagandával kell biztosítani, hanem az államszervezetnek kell biztosítani.

jöttek azok a maszkok Kínából, azt Orbán vette át, először annak kell küldeni, akinek legszükségesebb. ehhez nem kell ellenpropaganda.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 10:15:54

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:

"A geci csak azokat az intézkedéseket ismétli, amiket nyugaton már előtte két héttel megléptek. Mi ebben a rendkívüli?"

Ha nem a máshol már kipróbált intézkedéseket hozná meg ő is, akkor meg azon hörögnél, hogy kísérletezik a magyar néppel ahelyett, hogy a máshol már alkalmazott módszereket választaná.

Ha ugyanezt ez ballib kormány tenné, akkor csóválnád a farkad örömödben, hogy lám, a bölcs magyar kormány hasznosítja más országok tapasztalatait. :D

yourmomtits 2020.03.31. 10:31:22

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: LOL :DDD

azért van a svédeknél kb 10x annyi beteg, mint nálunk, mert olyan szerencsések :DDD

toszkána úr, te meg az ismerőseid.. :DD

ostoba hülye vagy, és nagyon könnyen lebuksz, tökmindegy milyen nevet gyártasz ide magadnak

yourmomtits 2020.03.31. 10:58:17

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: :)))

szánalmas a vergődésed, látom magam előtt, ah kapkodod a levegőt toszkána úr :DDDD

(látod látod, olyan hülye vagy, h még azt is elfelejtetted, h mikor és mire hazudtad ezt a toszkánát. a svéd adatoknak meg jobb, ha utánanézel, vagy támaszd alá hiteles forrással az állításodat)

Pipas 2020.03.31. 11:07:59

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Kell neki legalább állandó 10-15-20 fok."

Ja, ezért van az, hogy 20 fokban szoktak az emberek influenzásak lenni... ó, várjunk csak! :D

Pipas 2020.03.31. 11:13:18

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Csak az ismerőseim között orrbanisztánban többen haltak meg az utóbbi egy hónapban tüdőgyulladásban, mint amit a geci nyilvánosságra hozott."

Azért ez nem semmi ám. Csak te meg a zorbán tudjátok az igazságot, az egész ország meg csak bután néz.

Azt vajon tudod -e, hogy ezzel a beszólással rámhírterjesztő lettél? Én személy szerint remélem, hogy megtalálnak és lecsuknak...

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.31. 11:33:58

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: az influenzánál ez így van, hogy a rezisztencia csak időleges és nem teljes. a rezisztenciának ilyen fokozatai is vannak. egy minimális rezisztencia, azaz mondjuk 1 hónapos, 90%-os rezisztencia is elég lehet ahhoz, hogy egy járvány lecsillapodjon, amikor elérte a kritikus tömeget (ami sajnos durván sok ember). de akkor ősszel vagy jövőre újraindul.

Attilajukkaja 2020.03.31. 11:50:24

@Éhbérkommentelő:
"Hány embert dolgoztattak halálra az elmúlt bő egy évben, tudsz erre valami számadatot?"
Senki nem tudhatja, mivel a halálozási statisztikákban maximum annyit írnak le, hogy szívinfarktus vagy agyvérzés. Olyan, hogy agyonhajszoltság vagy stressz nincs az elhalálozási okok között.
Amúgy erről a problémáról van elég közlemény:
www.hrportal.hu/c/a-halal-oka-a-munkahelyi-stressz-20050912.html
www.munkahelyistresszinfo.hu/stressz-a-munkahelyen/a-stressz-hatasai/munkahelyi-stressz-az-alabecsult-jarvany.php
www.munkahelyistresszinfo.hu/stressz-a-munkahelyen/a-stressz-hatasai/a-magyar-gdp-hatszorosaba-kerul-evente-europaban-a-munkahelyi-stressz.php

Hadházi amúgy csak a rabszolgatörvény kapcsán mászott a lépcsőkorláton, a valódi ok az volt, hogy a kormánysajtó/média sehol nem ad teret az ellenzéki nézetek, indítványok megismertetéséhez, pedig olyan közpénzből finanszírozzák ezeket, amelynek a felét ellenzéki pártok szavazói adják össze.

chrisred 2020.03.31. 11:51:41

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Van valami sejtésed arról, hogy milyen hideg volt a január Wuhanban?

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.31. 11:52:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ti Fidióták állandóan jöttök olyan érvekkel, hogy ha a nagymamámnak kereke volna, akkor ő lenne a villamos. hol a jó édes kurva anyádban tény és érv az, hogy mit álmodtál arról, hogy mit csinálnánk mi, ha...

kussoljál már az ilyen hülyeségekkel, te kretén!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.31. 11:59:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: btw. egy miniszterelnök feladata, az már csak ilyen kockázatos dolog, ahova bölcs embert kellett volna választani, nem pedig egy totál idiótát.

egy nem hülye ember képes rá, hogy mások létező, bevált, vagy ésszerű intézkedéseit átvegye. Orbán ezt sem tudja, ld. maszkok, iskolabezárások, tesztek. Orbán tök idióta.

az kifejezetten egy bölcs dolog lenne, ha egy miniszterelnök képes újítani. ez persze kockázatos, mert hát itt se szabad hülyének lenni, olyat kell újítani, ami valószínűleg beválik, és valaki akkor bölcs, ha képes ilyenre.

ha az ellenzék azért kritizálja a minielnököt, hogy nem bölcs, mert nem is próbál újítani, vagy nem bölcs, mert próbál, de folyton kiderül, hogy faszságot próbált, az jogos. a minielnökkel szemben ez JOGOS ELVÁRÁS. Mari nénivel szemben nem. de Mari néni ezért nem minielnök. ha Orbán ráadásul még a meglévő intézkedések átvételében is hülye, az meg aztán nagyon jogos, mert akkor ő Mari néni szintjén van, sőt, egy kifejezetten hülye Mari néni szintjén. vagy mondhatnám, hogy a te szinteden, te kis kretén!

Attilajukkaja 2020.03.31. 12:16:14

@ittel:
"Azt kedvelem bennetek fotelhuszárokban, hogy mindenhez jobban értetek, mint a járványügyi szakemberek, magasan kvalifikált orvosok, közgazdászok."
Ezt hogy érted? Úgy tudtam, mindenhez csak a Fidesz ért.

"Ha rajtad múlik, gondolom már decemberben bezárattál volna mindent, és kijárási tilalmat rendeltél volna el. Mert ti olyan rohadt okos emberek vagytok."
Felesleges ez a durcás hangnem. Ha rajtam múlott volna, megkérdeztem volna a szakembereket, hogy ők mit javasolnak és ehhez nem vártam volna Orbán atyuska engedélyére. Tudom, ezt nehéz elfogadni, de van, amihez nem ő ért a legjobban. És nem is te vagy én.

@teéjesenmindegy:
"A home officeban aki dolgozik az sem dolgozik?"
Ez hogy jön az iskolák bezárásához?

"300 fertőzöttnél rendelték el a kijárási korlátot. A csehek ezer fölött, ha jól emlékszem."
Ja, ha a csehek még később vezették be, akkor Orbán még várhatott volna néhány hetet. Nem igaz?

"A tegnap mintha azt írták volna, hogy "jelenleg van elég maszk, de ha majd elkezdődik a járvány, akkor majd nem biztos hogy lesz".. Ez mennyire szakmai?"
Nem tudom, ezt kik írták, ezért erre nem tudok válaszolni. Véleményem szerint most sincs elég maszk, különben Cecilia anyuska nem hangoztatná egyfolytában, hog y a maszkok viselése (és a tesztelések) nem fogják megállítani a járványt. Én csak azt tudom, hogy a patikákban nem lehet kapni.

Attilajukkaja 2020.03.31. 12:27:49

@Vajk a Vitéz Várjobbágy:
"Így van, határozottabban kellett volna nekiállni, és azonnal lépni."
Hogy nem kaptak gyorsabban észbe, az még megbocsájtható. Ahogyan itt mások írták, utólag már könnyű ítélkezni. A gondot ott látom, hogy amikor az ellenzék vagy az Orvosi Kamara sürgette, hogy lépjenek már, akkor a kormány ahelyett, hogy cselekedett volna, politikai blöffnek nyilvánította az egész javaslatcsomagot. Időbe telt nekik, míg észbe kaptak. Szerintem kár volt ezért a felesleges időhúzásért.

"ahogy valaki itt írta a közepes osztályzat jól lefedi a dolgot."
Egyetértek.

"Orbán pont, mint a gumicsizmás mémdiktátor igazán keményen nekiveselkedhetett volna a dolognak."
Gondolom, mással volt elfoglalva. Aztán persze "nekiveselkedett". :o)))
www.origo.hu/itthon/20200324-orban-viktor-kinai-szallitmany-video.html

Attilajukkaja 2020.03.31. 12:35:45

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:
"A diktatúrák lassan és vemhesen reagálak."
Attól függ, mire.

"Mindenhez a führer engedélyére van szükség. Amíg szarik vagy alszik megáll az élet."
Még szerencse, hogy nálunk nincs diktatúra, ... de már alakul. :o)))

Attilajukkaja 2020.03.31. 12:38:51

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:
Azért @chrisred-et fideszes birkának titulálni elég vicces dolog! :o))))

Emmett Brown 2020.03.31. 13:04:48

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: és hány fok van Toszkánában? És Szicíliában?

chrisred 2020.03.31. 13:41:18

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Nem arról értekeztem, hogy vuhanban milyen idő volt, amikor elkezdődött a járvány, hanem arról, hogy a vírus milyen hőmérsékleten tud legjobban terjedni és mutálódni."

Az utóbbiról már régen kiderült, hogy az emberi szervezet 36-37 fokos környezete az ideális számára.

chrisred 2020.03.31. 13:59:52

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: Nem erről volt szó, hanem a mutálódásról. Arra csak akkor képes, amikor szaporodik, azt meg az emberi szervezeten belül tudja megtenni, tehát tökmindegy, hogy a környezetben milyen időjárás és páratartalom van.

Attilajukkaja 2020.03.31. 14:28:29

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:
"A terjedésnél is szüksége van a mutált egyedeknek is melegre"
Állítólag mindegy, mert a hidegben éppen olyan fertőző, mint melegben. Sajnos. A szaporodáshoz viszont tényleg szüksége van egy gazdatestre, akár mutálódik, akár nem.

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 14:28:56

@Attilajukkaja:
Összefoglalva amit irsz: semmi adat nincs arról, hogy a rabszolgatörvény miatt többet dolgoztatták volna a zembereket. Ehhez képest ment a sivalkodás, hogy jön a világvége ha elfogadják a törvényt

Most is ugyanaz megy, aztán pár hét vagy hónap múlva amikor visszavonják a rendkivüli felhatalmazásokat kipukkan a lufi. Persze megy majd hogy a kormány azért vonta vissza mert megijedt a Szabó Timitől

yourmomtits 2020.03.31. 14:54:11

@Emmett Brown: hagyjad, ő ott él XDDDDDDDDDD

Attilajukkaja 2020.03.31. 14:55:17

@Éhbérkommentelő:
"semmi adat nincs arról, hogy a rabszolgatörvény miatt többet dolgoztatták volna a zembereket."
Biztosan van, csak az nem biztos, hogy publikus.

"Ehhez képest ment a sivalkodás, hogy jön a világvége ha elfogadják a törvényt"
Nem ehhez képest, hanem az előtt ment a felháborodás, hogy olyan törvényt iktatnak be, amely kizsigerelheti a dolgozókat. Ennek a járvány mostani hulláma után valószínűleg jóval nagyobb jelentősége lesz, mint előtte, amikor is a gyárak és más munkáltatók folyamatosan dolgoztatni fogják az embereket, tekintet nélkül arra, hogy az már káros az egészségükre vagy nem.

"pár hét vagy hónap múlva amikor visszavonják a rendkivüli felhatalmazásokat kipukkan a lufi."
Melyik lufi?

Pipas 2020.03.31. 16:32:09

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: "Természetesen az ismerőseim halotti bizonyítványába nem koronavírust írtak. Hogy is nézne az ki az európai unió legokosabb miniszterelnökének államában,"

16 ismerősöd meghalt. Ismersz kábé 30 embert. Akkor magyarországon körülbelül 5 millió a halott. Csak mi ezt nem vettük észre, csak te. Mert te figyelsz.

Öcsém, hogy te mekkora egy ökör vagy, az kilóg a sorból! Mert nem koronavírust írtak a halottiba, mi?! :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 16:46:08

Gyönyörű példája annak, hogy bármit csinál a kormány, az ellenzéknek csak kifogásai vannak. Eddig azon ment a károgás, hogy a kormány nem közöl adatokat az elhalálozott betegekről, Most meg azon hörög a TASZ, hogy jogsértő a közzétett lista:

index.hu/belfold/2020/03/31/tasz_jogserto_beazonosithato_koronavirus_adatok/

A drága TASZ egy szerintük megfelelő adatközlési mintát is közzétesz, ami gyakorlatilag áttekinthetetlen, hiszen pl. nem derül ki belőle az életkor és az alapbetegségek közötti kapcsolat. Viszont legalább szép körgrafikonokat tartalmaz.

Elmegy ám a TASZ a jó ...-ba!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 16:50:57

@Pipas:

Ennek a hörcsög-bögölynek a környezetében hullanak az emberek, mint a legyek. Nem szeretnék az ismerőse lenni.

Attilajukkaja 2020.03.31. 16:57:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Elmegy ám a TASZ a jó ...-ba!"
Gyönyörű példája annak, hogy bármit csinál az ellenzék, a kormánypártiaknak csak kifogásai vannak.

chrisred 2020.03.31. 17:02:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: 1. Mi köze ennek az ellenzéknek?
2. Az egészségi állapotra vonatkozó információ személyes adatnak minősül, tehát tényleg jogszerűtlen így listázni az áldozatokat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 17:04:35

@Attilajukkaja:

Igazán hízelgő a felminősítésed, de én csak egy sima magánember vagyok, nem a kormánypárt.

@chrisred:

Mivel nem köthető személyhez, nem is jogszerűtlen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 17:06:53

Amúgy meg a TASZ inkább a faszbuk adatkezelési gyakorlatával foglalkozzék - vagy abban nem talál kivetnivalót?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 17:07:46

@chrisred:

"Mi köze ennek az ellenzéknek?"

Mégis mit jelent ez a mondat? Igencsak értelmetlen...

chrisred 2020.03.31. 17:15:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez egészen pontosan egy kérdőmondat.

Attilajukkaja 2020.03.31. 17:16:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"én csak egy sima magánember vagyok, nem a kormánypárt."
A kormánypártiak alatt azokat értettem, akik a kormány pártján állnak, nem a kormánypártot.
Amúgy nem tudom, a most közölt adatok valójában beazonosíthatóvá teszik-e az elhunytakat - nem vagyok jogász, mint a TASZ-osok - de máshol nem láttam olyan statisztikai felbontást még, amilyet most a kormány bemutatott. Én leginkább a fertőzöttek területi eloszlását hiányolom az országon belül, és nem értem, ezt miért kell titkolni, ha egyszer világszerte közlik az emberekkel.

chrisred 2020.03.31. 17:17:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az ilyen információ mindaddig személyes adatnak minősül, amíg a kapcsolata az adott személlyel helyreállítható.

Attilajukkaja 2020.03.31. 17:20:51

@chrisred:
"Mi köze ennek az ellenzéknek?"
Azt hiszem egy betűelírásról van szó, ezért nem érti az, aki nem akarja érteni. Helyesen: mi köze ennek az ellenzékhez?

chrisred 2020.03.31. 17:21:39

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Igazán hízelgő a felminősítésed, de én csak egy sima magánember vagyok, nem a kormánypárt." Mint a TASZ tagjai.

chrisred 2020.03.31. 17:22:55

@Attilajukkaja: Igaz. De akár úgy is lehet, hogy mi köze ehhez az ellenzéknek.

yourmomtits 2020.03.31. 17:26:41

@Attilajukkaja: legalább végre elismered, h a tasz ellenzék és nem civil. ez is haladás!!

Attilajukkaja 2020.03.31. 17:29:23

@yourmomtits:
"végre elismered, h a tasz ellenzék és nem civil. ez is haladás!!"
Valóban ilyet állítottam volna? Hol?

@chrisred:
Ezt a lehetőséget azért vetettem el, mert ugyanazt jelenti, de már két betű elírásával jár. :o)

Emmett Brown 2020.03.31. 17:46:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: konkrétan sikerült lealkoholistázni a brit nagykövethelyettest.

yourmomtits 2020.03.31. 17:47:49

@Attilajukkaja: figyi, ez itt nem az óvoda. vállald a szavaidért a felelősséget. olvasd vissza az agymenéseidet.

Attilajukkaja 2020.03.31. 17:57:13

@yourmomtits:
"figyi, ez itt nem az óvoda. vállald a szavaidért a felelősséget."
Figyi, szóval hol írtam? Ja, hogy sehol?
Amit Kovacs Nocraft Jozsefnenek írtam, az válasz volt az ő beírására. Kérlek, olvasd vissza, mire is válaszoltam.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 18:46:07

@Attilajukkaja:

"A kormánypártiak alatt azokat értettem..."

Nem kormánypártit, hanem kormánypártot írtál.

@chrisred:

"Az ilyen információ mindaddig személyes adatnak minősül, amíg a kapcsolata az adott személlyel helyreállítható."

A kapcsolat MINDIG helyreállítható, hiszen minden személy esetében vannak olyanok, akik közelebbről-távolabbról ismerik, így akár csak az életkor, akár csak a betegsége alapján azonosíthatják.

@Emmett Brown:

Ha nem írják ki az életkorát, akkor is azonosítható lett volna csak az alkoholizmus alapján. Vagy csak az életkor alapján.

Az életkor és a krónikus betegségek összekapcsolásával plusz információ nyerhető, mert megtudható, mennyire befolyásolja az életkor a krónikus betegség okozta plusz kockázatot. A jelen helyzetben ez közérdek, ami felülírja azt a vélt egyéni érdeket, ami a fentebb általam írtak alapján amúgy sem biztosítható.

Attilajukkaja 2020.03.31. 18:48:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Nem kormánypártit, hanem kormánypártot írtál."
Biztos vagy benne?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 18:49:44

@Attilajukkaja:

"@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Elmegy ám a TASZ a jó ...-ba!"
Gyönyörű példája annak, hogy bármit csinál az ellenzék, a kormánypártiaknak csak kifogásai vannak."

Szóval elismered, hogy a TASZ az ellenzékhez tartozik. Köszönöm szépen! És ne próbáld utólag magyarázni, mert elég egyértelmű voltál.

Attilajukkaja 2020.03.31. 19:09:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Szóval elismered, hogy a TASZ az ellenzékhez tartozik"
Írhattam volna azt is, hogy bármit csinál a TASZ ... , de akkor nem rímelt volna annyira arra, amire válaszoltam. Na és nem adtam volna neked lehetőséget arra, hogy belém kössél. :o))))
De tudod mit? Ha annyira szeretnétek, akkor elismerem, hogy a TASZ vagy a Helsinki Bizottság amúgy akkor "ellenzék", amikor éppen nem Orbán érdekeit védik. Nem igaz?
És örülök, hogy végre elolvastad, hogy pontosan mit is írtam. :o)

Emmett Brown 2020.03.31. 19:17:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne: szerintem ez belefér egyébként. a közérdek ér ennyit.

chrisred 2020.03.31. 19:34:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne:"A kapcsolat MINDIG helyreállítható, hiszen minden személy esetében vannak olyanok, akik közelebbről-távolabbról ismerik, így akár csak az életkor, akár csak a betegsége alapján azonosíthatják."

Ezért köteles az adatkezelő ezeket zártan, a nyilvánosságtól távol tartani.

chrisred 2020.03.31. 19:38:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "A jelen helyzetben ez közérdek, ami felülírja azt a vélt egyéni érdeket, ami a fentebb általam írtak alapján amúgy sem biztosítható."

Semmiféle közérdek nem indokolja, hogy ezeket az információkat személyre lebontva, és nem statisztikai összesítésben hozzák nyilvánosságra.

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 20:41:14

@Attilajukkaja:
Azért ha lesz adatod róla, hogy a rabszolgatörvény kiknek ártott, ne habozzál megosztani velem, még akkor is ha "nem publikus" ahogy írtad. Mert addig kénytelen vagyok úgy tekinteni, hogy a rabszolgatörvény elleni sok tüntizés, petíciózás, műfetrengés meg halálhörgés csak arra volt jó, hogy tovább fújják a lufit, blöfföljék a világvége hangulatot

Most is ugyanazt nyomatja az ellenzék, a híveknek meg eszébe sem jut, hogy feltegyék a kérdést, amit feltettem az előbb. Az ellenzéki akciók azoknak jók, akiknek egy évre visszamenőleg se működik az emlékezete

Miután gazdasági recesszió, sőt inkább válság várható az egész EU-ban, aligha valószínű, hogy a közeljövőben túldolgoztatják a zembereket. Ebből már nem érdemes műhisztit csinálni

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 20:45:42

@Emmett Brown:
"sikerült lealkoholistázni a brit nagykövethelyettest."

Már akkor gyanús volt a fickó, amikor elkezdett aggódni a magyar sajtószabadságért. Rögtön gondoltam hogy neki is "ischiász problémái" vannak

Attilajukkaja 2020.03.31. 20:56:44

@Éhbérkommentelő:
"ha lesz adatod róla, hogy a rabszolgatörvény kiknek ártott, ne habozzál megosztani velem, még akkor is ha "nem publikus""
Honnan lenne, ha egyszer nem publikus? Csak nem képzeled, hogy a kormány az ilyen adatokat nem titkosítja 50 évre???

"addig kénytelen vagyok úgy tekinteni, hogy a rabszolgatörvény elleni sok tüntizés, petíciózás, műfetrengés meg halálhörgés csak arra volt jó, hogy tovább fújják a lufit, blöfföljék a világvége hangulatot"
Azt hiszel, ami jól esik. Remélem nem rágtad le a körmeidet azon izgulva, hogy szegény biztonsági őrök felépülnek-e a durva fizikai bántalmazásokból, ami érte őket. De kár, hogy a bíróság utólag jogellenesnek ítélte meg a képviselők kidobását, és az MTVA-nak több, mint 1 millió forintot kellett fizetnie perköltségként.

"Az ellenzéki akciók azoknak jók, akiknek egy évre visszamenőleg se működik az emlékezete"
Miről?

"aligha valószínű, hogy a közeljövőben túldolgoztatják a zembereket. Ebből már nem érdemes műhisztit csinálni"
Ki műhisztizik itt??? Ha újra beindul a munka, a termelés, a munkáltatók megpróbálják behozni a lemaradást amennyire csak lehetséges. Gondolod, hogy nem fogják kihajtani a dolgozókból, amit csak lehet?

Éhbérkommentelő 2020.03.31. 21:27:19

@Attilajukkaja:
Egymillió forintért én is bemennék a TV székházba fetrengeni, meg ütős képeket csinálni, lyukas zoknit kerítek majd hozzá

Egy világválság nem arról szól, hogy pörög az ipar és megy ezerrel a termelés, hanem pont a fordítottja, a munkanélküliség. Nézd meg a tudományos szocializmus tankönyvedet, ha nekem nem hiszel!

Attilajukkaja 2020.03.31. 21:48:07

@Éhbérkommentelő:
"Egymillió forintért én is bemennék a TV székházba fetrengeni"
Menjél csak! De úgy kell fetrengened és hisztizned, hogy utána bepereljen az MTVA, aztán meg elveszítse a pert. Lyukas zoknit kérhetsz a Borkaitól. Ja, a rossz hír, hogy a pénzt nem te kapod majd, hanem a bíróság. Azt hittem, tudod mit jelent a perköltség. :o))))

"Egy világválság nem arról szól, hogy pörög az ipar és megy ezerrel a termelés"
Pedig ha újra el lehet kezdeni a munkát, akkor muszáj lesz felpörgetni a dolgokat. Másképp nem megy a kilábalás. Ha nem is azonnal, de le kell majd dolgozni ezt a hosszú "pihenőidőt".

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 22:46:31

@chrisred:

Sajnálattal közlöm veled, hogy bizony van az a közérdek, ami ezt lehetővé teszi.

"Ezért köteles az adatkezelő ezeket zártan, a nyilvánosságtól távol tartani."

Amikor is azon hörög az ellenzék, hogy a kormány nem közöl területi adatokat - mert ugye azokból is azonosíthatók az egyes személyek.

Vagyis akkor lényegében azt állítod, hogy _semmiféle_ adatot nem szabad nyilvánosságra hozni, mert megfelelő eszközökkel bármiféle adatből lehet azonosítani az egyes személyeket - ez utóbbit persze én állítom, de ha ismerős fogalom számodra az adatbányászat, akkor tudod, hogy igaz az állításom. Ad absurdum még a halottak számát sem szabadna nyilvánosságra hozni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 22:49:28

@Attilajukkaja:

"Ha újra beindul a munka, a termelés, a munkáltatók megpróbálják behozni a lemaradást amennyire csak lehetséges. Gondolod, hogy nem fogják kihajtani a dolgozókból, amit csak lehet?"

Egy válságból való kilábalás nem abból áll, hogy rohammunkában behozzuk a lemaradást. Sokkal inkább abból, hogy nagy keservesen több év alatt próbálunk eljutni a válság előtti szintre. Ami közben a munkanélküliség csak lassan csökken, hiszen egyebek között épp a munkanélküliség miatt lecsökkent kereslet is a kilábalás ellen hat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.03.31. 22:51:09

@Attilajukkaja:

"És örülök, hogy végre elolvastad, hogy pontosan mit is írtam. :o)"

Most már csak az kellene, hogy te is elolvasd, pontosan mit írtál. :O

Attilajukkaja 2020.03.31. 23:14:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"az kellene, hogy te is elolvasd, pontosan mit írtál"
Miért? Mit nem értettél abból, amit írtam. Már azon kívül, amit félreolvastál.

"Sokkal inkább abból, hogy nagy keservesen több év alatt próbálunk eljutni a válság előtti szintre."
És szerinted ehhez nem akarják majd túlóráztatni a munkásokat? Mert itt arról van szó.

"a munkanélküliség csak lassan csökken, hiszen egyebek között épp a munkanélküliség miatt lecsökkent kereslet is a kilábalás ellen hat."
Az elején biztosan így lesz, de mihelyst beindul az élet, a kereslet is növekszik majd. Ezért írtam azt, hogy ha nem is azonnal, de le kell majd dolgozni ezt a hosszú "pihenőidőt"

Éhbérkommentelő 2020.04.01. 00:44:38

@Attilajukkaja:
A perköltség legkisebb része a bíróságé, az ügyvéd teszi zsebre, vagy megnyomja a ceruzát aztán risztolnak az ügyféllel. A piaci folyamatokról meg nem sok fogalmad lehet, ha azt gondolod lecsökkent kereslet mellett fullban kell termelni. Ha nem akarsz bukni, soha ne legyél vállalkozó!

chrisred 2020.04.01. 05:26:46

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Amikor is azon hörög az ellenzék, hogy a kormány nem közöl területi adatokat - mert ugye azokból is azonosíthatók az egyes személyek."

Meg nem csak az ellenzék. Tévedsz, az nem személyes adat, hogy melyik megyében fertőződik meg vagy hal meg az ember, mivel semmilyen következtetést nem lehet levonni belőle az adott személyről.

"Ad absurdum még a halottak számát sem szabadna nyilvánosságra hozni."

Ugyanúgy téves megközelítés. Semmi köze egy ember privát szférájához, hogy rajta kívül még hányan haltak meg, ez egy statisztikai összesítés.

De sokkal kisebb probléma, hogy neked lövésed síncs arról, mit jelent a magánszféra, és hogy milyen jogi védelmet élvez egy mai európai társadalomban. A gond az, hogy azoknak sem, akik ezért kaoják a fizetésüket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 10:15:46

"Londoni futballstadionokban állíthatnak fel járványkórházakat"

index.hu/sport/futball/2020/03/31/londoni_polgarmester_londoni_futballklubok_stadion_szuksegkorhaz_sadiq_khan_koronavirus/

A végén még kiderül, hogy rendkívül hasznosak voltak a magyar stadionépítések. :DD Na tessék, kedves ellenzék, még ezzel is tökön szúrtátok magatokat. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 10:17:05

@chrisred:

"Hol látsz itt személyes adatot?"

"7 Férfi 38 krónikus pancreatitis, alkoholos májkárosodás"

Hol látod ebből, hogy a brit nagykövethelyettesről van szó?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 10:25:04

@Attilajukkaja:

"Már azon kívül, amit félreolvastál."

Nem félreolvastam, hanem te írtad félre. :)

"Az elején biztosan így lesz, de mihelyst beindul az élet, a kereslet is növekszik majd. Ezért írtam azt, hogy ha nem is azonnal, de le kell majd dolgozni ezt a hosszú "pihenőidőt""

Tévedsz. Ez nem olyan, hogy a válság alatt felhalmozódik a munka (pl. az összeszereletlen alkatrészek az autógyárban), amit aztán utólag el kell végezni. De nem magyarázom neked, nem kell ehhez közgazdásznak lenni, elég, ha olvasol egy kicsit a korábbi válságokról.

Az önmagában nem szégyen, ha valamit nem vagy rosszul tudsz. Az viszont már igen, hogy nem is olvasol utána annak, amit nem tudsz.

chrisred 2020.04.01. 10:40:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A törvényi szabályozás szerint a potenciális lehetőség is számít, ha valaki össze tudja kapcsolni a személyes adatot az adott személlyel. Ebből a szempontból lényegtelen, hogy vannak olyanok is, akiknek ez nem áll szándékában. A számítógépes vírusvédelem sem azok ellen készül, akik nem akarják meghekkelni a gépedet, hanem azoktól véd, akik igen.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 11:27:18

@chrisred:

Na látod! Éppen ezért a teáltalad és a TASZ által vázolt gondolatmenet alapján SEMMIFÉLE adatot nem lenne szabad nyilvánosságra hozni - még azt sem, hogy egyáltalán vannak koronavírusos betegek Magyarországon, nemhogy a területi eloszlást. Ugyanis fennáll a "potenciális lehetőség", hogy "valaki össze tudja kapcsolni a személyes adatot az adott személlyel". A TASZ által közölt mintastatisztikából meg aztán végképp fennáll a "potenciális lehetőség", hogy "valaki össze tudja kapcsolni a személyes adatot az adott személlyel".

Attilajukkaja 2020.04.01. 12:20:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Nem félreolvastam, hanem te írtad félre."
Ne trollkodjál. Te magad idézted vissza 2020.03.31. 18:49:44-nél, hogy mit írtam. Fehéren-feketén ott van, hogy kormánypártiak. Tényleg képtelen vagy belátni, hogy rosszul olvastad el?

"Tévedsz. Ez nem olyan, hogy a válság alatt felhalmozódik a munka (pl. az összeszereletlen alkatrészek az autógyárban), amit aztán utólag el kell végezni."
Ez is egy vélemény.

"De nem magyarázom neked, nem kell ehhez közgazdásznak lenni, elég, ha olvasol egy kicsit a korábbi válságokról."
Köszönöm, hogy nem próbálod továbbmagyarázni, amiről még senkinek fogalma sincs.

"Az önmagában nem szégyen, ha valamit nem vagy rosszul tudsz. "
A vélemény szabad. Egyelőre. A tied is.

Attilajukkaja 2020.04.01. 12:22:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"a TASZ által vázolt gondolatmenet alapján SEMMIFÉLE adatot nem lenne szabad nyilvánosságra hozni "
Ezt mégis hogyan sikerült kikövetkeztetned azokból a grafikonokból, amit a TASZ bemutatott??????

chrisred 2020.04.01. 13:08:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Semmiféle SZEMÉLYES adatot. Ha egy térképen látsz megyeneveket és mellettük egy számot, ott semmilyen személyes adat nem bukkan fel.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 13:30:01

@chrisred:

Hadd idézzelek:

"A törvényi szabályozás szerint a potenciális lehetőség is számít, ha valaki össze tudja kapcsolni a személyes adatot az adott személlyel. "

Adatbányászati eszközökkel igenis összekapcsolható a megyénkénti megbetegedések száma az egyes személyekkel, vagyis a "potenciális lehetőség" fennáll.

A TASZ mintájában ráadásul még sokkal több személyes adat is szerepel, úgymint életkor, betegség, nem. Ezek alapján még sokkal inkább fennáll a "potenciális lehetőség" az adatok összekapcsolására.

Attilajukkaja 2020.04.01. 13:54:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
A TASZ grafikonjai alapján még véletlenül sem lehetne összekapcsolni a személyes adatot egy adott személlyel. Ne erőltesd a dolgot, nem fog menni.

chrisred 2020.04.01. 14:22:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De ez nem változtat azon, hogy nem történt meg az adatkezelő számára tiltott cselekmény, vagyis a személyes adat illetéktelen számára hozzáférhetővé tétele, tehát eleve nem lehet személyes adattal való visszaélés.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 14:35:38

@chrisred:

De ez nem változtat azon, hogy fennáll a "potenciális lehetőség", amit említettél. :) Mégpedig teljesen legális eszközökkel, a közölt adatok felhasználásával.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 14:36:35

"A kormány ellehetetleníti a nemváltást"

index.hu/belfold/2020/04/01/szuletesi_nem_biologiai_nem_nemvaltoztatas/

Ez most az ellenzék legnagyobb problémája. :DD

Attilajukkaja 2020.04.01. 14:43:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Ez most az ellenzék legnagyobb problémája.."
Apa, kezdődik!
Semjén Zsoltnak jutott az a megtiszteltetés, hogy ő nyújthatja be a demokrácia leépítésének első törvényjavaslatait. Mert ezek most a kormány legnagyobb problémái:
- elvenni a polgármesterek jogát
- eltörölni a változtatási tilalmat a Városligetben
- ingatlanokat adni Schmidt Mária alapítványának
- teljesen ellehetetleníti a transzszexuálisokat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 14:52:44

@Attilajukkaja:

:D Még az index is beismerte, hogy álhírt közölt - na persze nem explicite ismerte be, de ez volt a lényege.

"Cikkünk első változatában tévesen szerepelt, hogy a kormány a nemváltoztatás lehetőségét szünteti meg, a hibáért elnézést kérünk."

Ettől függetlenül a cikk főcímét még mindig nem változtatták meg:

"A kormány ellehetetleníti a nemváltást"

Vicces, mi? Egyazon cikkben szarják szájba magukat. Beismerik, hogy hazudtak, de azért tovább hazudnak.

chrisred 2020.04.01. 14:53:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Meglehet, az adatkezelőknek nem feladatuk, hogy generálisan megakadályozzák a személyes adatok nyilvánosságra kerülését. Csak annyi, hogy ők maguk ne tegyenek ilyet a kezelésükben lévő személyes adattal.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 14:55:36

Egyébként meg mi a bajod azzal, hogy egy férfinak joga lesz megtudni, hogy a "nő", akivel megismerkedett, valójában férfi, és soha az életben nem fog neki pl. gyereket szülni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 15:38:45

@chrisred:

"Meglehet, az adatkezelőknek nem feladatuk, hogy generálisan megakadályozzák a személyes adatok nyilvánosságra kerülését"

Biztos, hogy ez nem feladatuk. Éppen ezért értelmetlen a te problémázásod a "potenciális lehetőség" miatt. Az mindig fennáll. Akkor is, ha az adatkezelők SEMMILYEN adatot nem közölnek.

"Csak annyi, hogy ők maguk ne tegyenek ilyet a kezelésükben lévő személyes adattal."

Nem is tettek ilyet, a személyek nevét nem közölték.

chrisred 2020.04.01. 15:43:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Akkor nézz utána, mit is takar a személyes adat.

Nem én problémázom a potenciális lehetőség miatt, hanem a magyar jogrend.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 15:48:02

@chrisred:

Nem szükséges, szituációtól függően bármi lehet személyes adat.

Most úgy látom, éppen te lovagolsz a személyes adatokon.

chrisred 2020.04.01. 16:04:31

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem, te kezdtél el lovagolni rajta, én csak azóta próbálom megértetni, hogy milyen problémára világított rá a TASZ.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 16:14:19

@chrisred:

Még a "potenciális lehetőség" kifejezést is te használtad először.

Ugye van elég szappanod?

chrisred 2020.04.01. 16:31:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mivel nem nagyon értetted azt, hogy miért számít valami személyes adatnak, ha nem írják le a személy nevét. Vagyis nem jött le neked, hogy az a fordulat, hogy a személy azonosítható, nem azt jelenti, hogy már azonosítva is van.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 16:43:07

@chrisred:

Te panaszkodsz végig az azonosítás "potenciális lehetősége" miatt. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 16:47:46

Atyaég, a maszek fogorvosok után már a profi teniszezők is nyomorognak, sőt éheznek:

"A profi teniszezőknek szinte ételre sincs pénzük. A ranglistán hátrébb lévő játékosok anyagi támogatást kérnek."

"A női világranglista 375. helyén álló grúz Sofia Sapatava indította el azt az online petíciót, amelyhez már több mint 1350-en csatlakoztak. A 31 éves játékos azt írta, a jelenlegi körülmények között sokan nem lesznek képesek fenntartani mindennapi életszínvonalukat, majd hónapok múlva visszatérni a pályára, ezért kért segítséget az ITF-től."

index.hu/sport/tenisz/2020/04/01/itf_profi_teniszezok_alacsony_rangsorolas_csod/

Esetleg elmehetnének dolgozni.

Várom a milliárdosok segítségkérését, mivel esélyes, hogy ők sem fogják tudni fenntartani az eddigi életszínvonalukat.

chrisred 2020.04.01. 16:57:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem. Csak veled ellentétben tényként fogadom el, hogy ez is jogsértés.

chrisred 2020.04.01. 17:03:08

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nekem inkább az aranyásók jutnak eszembe a régi aranylázak idején. Mintha azok is biztos megélhetést követelnének maguknak, akik nem találnak aranyat. Kábé ennyi az esély, hogy valaki meg tud élni a profi teniszből, és ezzel mindenki tisztában lehet, amikor belekezd.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 17:17:04

@chrisred:

Főleg a ranglista 300-400. helyén.

"veled ellentétben tényként fogadom el, hogy ez is jogsértés."

Na de én épp azt bizonygatom, hogy a gondolatmenetedet követve MINDEN adatközlés "potenciális lehetőséget" teremt az azonosításra. A TASZ által javasolt módszer is.

A hivatalos adatközlés módszerében én max. azt találom fölöslegesnek vagy legalábbis az azonosítást valamelyest megkönnyítőnek, hogy időrendi sorrendben (sorszámozva) listázzák ki az elhunytakat. Na de ez meg éppen NEM személyes adat. :)

Attilajukkaja 2020.04.01. 17:37:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Egyazon cikkben szarják szájba magukat. Beismerik, hogy hazudtak, de azért tovább hazudnak."
Hát bizony, tévedtek. Nem hazudtak, hanem tévedtek. Ha hazudtak volna, mint ahogy a Prosti Srácok szoktak, akkorsoha az életben nem kértek volna elnézést ugyanabban a cikkben. A szájba szarás fogalmát nem ismerem, furcsa szokásaitok vannak!
Csak egyet sajnálok: hogy a másik három pont a négy közül véresen komoly. Mindannyian tudtuk, hogy Orbán lehajol minden alkalomért, hogy visszaélhessen a hatalmával, de jómagam nem gondoltam volna, hogy ennyire türelmetlenül és gyorsan belekezd egy ilyen komoly vészhelyzet kellős közepén. Olyan rengeteg pénz van ebben az országban, hogy muszáj juttatni belőle a saját kis hatalmi projektjeire, a többi meg le van szarva.

chrisred 2020.04.01. 18:33:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Újra lefuthatjuk a korábbi köröket. A minden adatközlésbe beletartozik a személyhez köthető adat meg az anonimizált adat is. Az utóbbira a személyes adatok védelme nem terjed ki.

10 év fegyházat minden indexes újságírónak !!! 2020.04.01. 19:27:41

"Siker vagy kudarc? Értékeltük a kormány eddigi válságkezelő intézkedéseit"

110 %-os siker. A libsik bukni fognak 22-ben.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.01. 21:14:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Inkább az a kérdés hogy miért a legnagyobb problémája ez most Orbán Viktornak?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.01. 22:30:07

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Az a gyanúm, hogy ezzel inkább a KDNP akciója: jelezni akarják, hogy ők is léteznek. Létezésüknek más jele nincs is.
süti beállítások módosítása