BMW-gyár: Debrecen feneketlen pénznyelője?

2020. május 28. - pusztafári

Idén lényegében havonta drágult legalább 100 millió forintos nagyságrenddel a debreceni BMW-gyár építésének előkészítése. A német multicég számára a terület és környékének rendezését részben a magyar adófizetők pénzéből finanszírozzuk, de hogy maga a gyár mikor kezdi meg működését, azt valójában még senki nem tudja. Úgy tűnik azonban, hogy a kormány és a város semmilyen pénzt nem sajnál a projektre költeni. Ennek nyilván örülnek a Fidesz kedvenc oligarchái, de kevésbé lesznek boldogok mindazok, akiknek a kormány idén azt fogja mondani: „gazdasági visszaesés van, erre sajnos nem jut most pénz”. Mert a ki tudja, mikor nyitó BMW építésére és Mészárosék hizlalására úgy tűnik, mindig van pénz. Nézzük a részleteket.

papp_laszlo_szijjarto_peter.jpg

Szíjjártó Péter a kormány nevében annyira igyekezett bizonygatni, hogy a BMW márpedig megépül, hogy a május 15-i sajtótájékoztató országos tudósításai az ugyancsak felszólaló Papp László polgármestert már meg sem említették (fotó: hipa.hu)

A nyitó tét: 130 milliárd

Tavaly szeptemberben jelentette be a lassan Debrecen iparfejlesztéséért felelős polgármesternek is nevezhető Palkovics László, hogy a kormány 130 milliárd forintot költ olyan útépítésekre és vasútfejlesztésre, amelyek szükségesek a BMW-gyár működéséhez.

Elképesztő méretű, Debrecen éves költségvetésével vagy a magyar alapfokú oktatás egész éves büdzséjével összemérhető összegről van szó.

Önmagában ez nem lenne baj, hiszen egy jól működő és helyben adót fizető gyár néhány év alatt akár vissza is termelheti ezt a pénzt.

A hangsúly egyrészt az „akár”-on van. Nem tudjuk, hogy milyen titkos hatástanulmányok készültek, de azt tudjuk, hogy az autóipar az összes iparág közül az egyik legsérülékenyebb a gazdasági válságokra. Így amikor Palkovicsék feltették ezt a 130 milliárdot a rulettasztalra, ezt a kockázatot is be kellett (volna) kalkulálniuk.

Másrészt pedig, mint utólag kiderült, a 130 milliárdot csak beugrónak szánták, és az összeg azóta is megállíthatatlanul növekszik.

 

Emeljük a tétet 44 milliárddal

Papp László sem akart lemaradni a „költsünk csillagászati összegeket a BMW-re” versenyben, ezért tavaly 44 milliárd forintos hitelt vetetett fel a várossal. A hitel fedezeteként a MODEM épületét (!) ajánlotta fel. Az elképesztő pénztömeg arra kellett, hogy legyen miből fizetni a gyár leendő területének földmunkáit és előkészítését. A BMW ugyanis állítólag nem akart bajlódni ezekkel a munkálatokkal, és készen akarta átvenni a telket a várostól.

Persze azon sem lepődnénk meg, ha Palkovicsék kikötése lett volna, hogy ők végezhessék az előkészítést.

Így ugyanis könnyedén kiadhattak például egy 22 milliárdos megbízást Garancsi István Market Zrt-jének arra, hogy lekapjon párszáz tonna kiváló minőségű termőföldet a területről, amiről azóta se tudni biztosan, hogy ki és hová vitte el.

Akárhogy is, azzal, hogy a telekrendezés kivitelezését a kormány és a város koordinálta, szabad út nyílt a közpéntek határtalan elköltésére. A BMW-nek állítólag még idén rendeznie kell a terület vételárát a város felé, amiből Debrecen visszafizetheti a 44 milliárdos keretből eddig lehívott 38 milliárd forintot. Kíváncsiak leszünk, hogy ez mikor történik meg, és hogy vajon beszámol-e róla idén a városvezetés.

 

Még másfél milliárd vasútépítésre

Idén januárban jött a hír, hogy decemberben Mészáros Lőrinc vasútépítő cégei 1,5 milliárd forintot kaptak, hogy az egyébként is felújítás alatt álló Ebes-Debrecen vasútvonalat bekössék a leendő BMW-gyárhoz. Érdekes, hogy bár a vonal munkálatai két éve folynak, a gyár területének terveit pedig nyilván nem idén januárban készítették el,

tavaly szeptemberben mégsem tudták, hogy vasúti csatlakozást szeretnének építeni hozzá.

Így aztán nem fért be ez a leágazás az eredeti 130 milliárdos kormánytámogatásba, hanem újabb 1,5 milliárd forintot kellett hozzá elkülöníteni. Mészáros Lőrinc cégeinek.

termofold.jpg

A BMW-gyár helyén korábban 40 aranykoronára becsült, országos szinten kiemelkedő minőségű termőföld volt. Sok debreceni kíváncsi lenne rá, hogy hová vitték, miután letakarították a földterületről...  (fotó: hvg.hu)

 

Tegyünk rá még másfél milliárdot!

A napi.hu szúrta ki, hogy a megemelt összeget egy hónapra rá újabb 1 milliárd 505 millió forinttal fejeltél meg idén februárban. Drága a vasúti pálya építése, de még drágább, ha az embernek a nyereségből magánrepülőt, jachtot és focicsapatot is muszáj finanszíroznia.

 

Emelem még 102 millióval!

Apróságnak tűnik a milliárdok repkedésében, hogy egy hónappal később, idén márciusban újabb 102 millióval emelkedett a BMW-gyár építésének költsége. Az indok ezúttal a leendő főbejárat közvilágításához, egy szennyvíz-átemelőhöz és egy ivóvíz nyomásfokozó állomáshoz szükséges elektromos ellátás biztosítása.

Hiszen ki gondolhatta ezt tavaly ősszel, amikor a munkálatokat megkezdték, hogy a közvilágítást, a szennyvíz- és az ivóvízkezelést elektromossággal kell majd ellátni?

Teljesen hihető, hogy ezek olyan váratlan, előre nem látható munkák voltak, amelyek indokolták a potom 102 milliós áremelkedést.

 

Egyszer élünk: dobjuk meg még 700 millióval!

Alig egy hónap múlva újabb kormánydöntés született: ezúttal 698,7 millió forintot passzolt oda az állam Debrecen városának, hogy a BMW-gyár területének előkészítésekor felmerült „többletköltségeket” fedezze.

Hogy miből adódtak ezek a váratlan többletköltségek? A telek csapadékvíz-elvezető rendszerének kialakításából.

Igen, teljesen érthető, hogy senki se gondolta korábban, hogy Debrecenben eső is szokott esni, ezért érdemes lenne kialakítani egy normális csapadékelvezetést a területen.

Vagy gondolták ugyan, de az esővíz-csatornák olyan bonyolult mérnöki csodák, melyek költségeinek legalább nagyságrendileg pontos megtervezése meghaladta a város által felkért tervezők képességeit.

Érdekes egybeesés, hogy pont ugyanekkor történt, hogy a kormány a veszélyhelyzetre és a járvány elleni védekezésre hivatkozva elvette az önkormányzatok teljes 2020-as gépjárműadó-bevételét.

Hogy ez mekkora kiesést jelentett Debrecennek?

Milyen meglepő: szinte pontosan 700 millió forintot…

Biztosan senkiben sem merült fel az a gondolat, hogy a kormány így próbálta kompenzálni a Fidesz kirakatvárosát a veszteségért. Persze lehet ennek debreceniként örülni, de végtelenül cinikus és szomorú, hogy ilyen egyedi döntéseken múlik, hogy melyik önkormányzat jut pénzhez, és melyiket vérezteti ki a kormány.

 

Hol van még a vége: emeljünk rajta még 110 milliót!

Mikor május 6-án kiderült, hogy a BMW-gyár megnyitása egy teljes évet csúszik, a városvezetés sietett bejelenteni: a terület tereprendezését a napokban fejezik be, és adják át a német cégnek. Nyilván ők is izgultak: átveszi és kifizeti-e a telket az autógyártó a városnak, ha már ráköltöttek 38 milliárdot?

Az eddigi nyilatkozatokból úgy tűnik: a BMW fizetni fog még idén, de majd akkor mondanánk ezt biztosra, ha a város kasszájába érkezett a pénz. Persze Papp Lászlóék zavaros és titkolózó kommunikációját ismerve ezt max. akkor fogjuk megtudni, ha valaki közérdekű adatigényléssel kikéri tőlük az igazságot.

Ahhoz képest azonban, hogy állítólag május közepén befejezték a terület kialakítását és átadták az építési telket a BMW-nek, pár napja furcsa hír látott napvilágot.

A város 110 millió forinttal megemelte az infrastrukturális fejlesztések TERVEZÉSÉRE fordítandó összeget.

Állításuk szerint át kell tervezi az M35-ös autópálya és 354-es főút csomópontját, a 33-as főút 2x2 sávra bővítését, a gázvezeték nyomvonalát és egy szennyvízkezeléssel kapcsolatos építményt.

 

A 2020-as évek feneketlen debreceni pénznyelője?

Már most mondjuk: ha valaminek az áttervezése 110 millió forintba került, akkor az új tervek szerinti kivitelezés valószínűleg újabb milliárdos nagyságrendű pluszköltségeket fog okozni.

Ismerjük az állami beruházások szokásos menetrendjét az elmúlt 10 évből. Rettenetes közpénztömegek elköltéséről döntenek, majd a szerződések megkötése után éveken keresztül folyamatosan, kis lépésekben emelik a kivitelezés végösszegét.  A végeredmény gyakran minimum kétszámjegyű százalékkal haladja meg az eredetileg bejelentett költséget.

Így növekedett a híres debreceni Főpályaudvar (leánykori nevén: Intermodális Központ) költségvetése is, míg végül az egészből kihátrált a kormány, Debrecen pedig egymaga képtelen volt a megvalósítására.

Azt látjuk, hogy a kormány jelenleg semmilyen pénzt nem sajnál a BMW-gyár felépítésére. A céllal alapvetően egyetértünk, de az eszközök jól mutatják a NER elképesztően pazarló működését és alacsony hatékonyságát.

Miközben bőven lenne mire költeni Debrecenben az adófizetők pénzét, és ezeknek az összegeknek a töredéke is látványos változásokat hozhatna, ha olyan értelmes projektekre költenék, mint a 35-ös főút szélesítése vagy alternatív útvonalak kialakítása Józsa és Debrecen között, a még mindig hihetetlen arányban található földutak aszfaltozása vagy épp a Nagyerdő kiszáradását megelőzni hivatott CIVAQUA-projekt.

Papp László május 29-re hirdetett sajtótájékoztatót, melyen a BMW-beruházás legújabb fejleményeiről tájékoztatja a nyilvánosságot. Kíváncsiak leszünk, a megszerzett információk fényében újra jelentkezünk majd a BMW témájával.

Kövesd a Cíviscity-t a Facebookon, hogy ne maradj le róla, mi folyik itt Debrecenben azon túl, amit a propaganda meg akar mutatni belőle!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://civiscity.blog.hu/api/trackback/id/tr7715720174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ürküpi Bündi Árpi 2020.05.28. 12:21:00

10 éve, a kormányváltáskor még a multikra különadót vetettek ki, "merarohattmulti" kiviszi a profitot az országból, ami önmagában is hazaárulás, most meg szórjuk rájuk a közpénzt.

Gabriella Bartha 2020.05.28. 14:42:00

Megépült Debrecen -Nyulas részén egy új lakónegyed. Az ide vezető Kartács utca burkolata rettenetes állapotban van. 25 éve nem újították fel. Földutak vezetnek az új házakhoz. Hasonló a helyzet a kertségeknél. A Biczókertben a Csárda utca műút építése évente 100m-ként folytatódik. Debrecen többi útjai is hasonló állapotban vannak. Meg kell nézni Debrecen főutcáinak épületeit, tereit. Kopár és szürke, üres üzletekkel, kirakatokkal. Minden kopott és szegényes.
A sok pénzt is lehet nagyon rosszul beosztani.

HaD 2020.05.30. 07:13:15

mindeközben az "elit" kilopja a szemünket

HaD 2020.05.30. 07:16:23

@Ürküpi Bündi Árpi: a bankadó is kizárólag propaganda célokat szolgált....a magyar banki költségek legalább háromszorosai a nyugati banki költségeknek ugyanannál a bank csoportnál(holott a magyar kockázati megítélés állítólag szuper jó:))...más kérdés hogy az otp-ben a csányi megbízóinak a zsebét is így tudják teletömni...

Ürküpi Bündi Árpi 2020.05.30. 09:25:23

@HaD! Az a baj, hogy ezt a fülkeforradalmárok képtelenek felfogni, így aztán hú de jó, hogy a vezérük teszi tönkre az országot.

apro_marosan_petergabor 2020.05.30. 12:15:49

Az elmúlt 10 évben sok - felesleges - beruházásra költött a FIDESZ-KDNP százmilliárdokat.
Az elmúlt 10 évben kb.1 millió új munkahely jött létre.
Az elmúlt 10 évben a munkanélküliség 10 felettről néhány százalékra csökkent.
Az elmúlt 10 évben az átlagjövedelem kb. 80%-al nőtt.
Az emúlt 10 évben szépültek a városok, nagyot javult az infrastruktúrájuk (buszok, trolik, villamosok, metro stb.)
Tényleg "feleslegesek" voltak ezek a beruházások...?

Rodney_2 2020.05.30. 15:22:01

@math0: Megint kiengedtek a diliházból, te szánalmas emberi roncs??
Hopp gyorsan dugj a szádba egy niggerfarkat, azzal elleszel egy darabig :)))

Rodney_2 2020.05.30. 15:23:02

@HaD: kik szerinted a "Csányi megbízói" ?? Szeretnék tőled tanulni :)))

Rodney_2 2020.05.30. 15:30:31

Szeretném ha valaki elmagyarázná hogyan lehetsége az, hogy amióta bejelentették a BMW beruházást, a teljes ellenzék + "független" sajtó bérhazudozói siránkoztak hogy jaj de szar ez a magyar embereknek, egyoldalú a gazdasági fejlődés (autóipar) és minden kurva szar úgy általában. És persze fassizta diktatúra van.
Amikor felmerült hogy nem lesz mégsem ez a beruházás, akkor a teljes ellenzék kárörvendett, hogy hát ez milyen nagyszerű, megszopták Orbánék, nem lesz GDP és munkahely és bukik végre a fasiszta rezsim.
Most amikor nyilvánvalóvá vált hogy mégis épül tovább a gyár, akkor megint jönnek az agyhalott bérbloggerek és egyéb gazemberek, hogy jaj de szar ez a beruházás a magyar embereknek.
Annyira hiteles ez az egész hogy tényleg :)))

illaim 2020.05.30. 19:10:20

@Rodney_2: Szellemi fogyatékosnak felesleges magyarázni! LOL

Rodney_2 2020.05.30. 21:54:33

@math0: Veled normális ember nem vitatkozik. Megmutattam néhány egymásutáni fidiótázó hozzászólásodat egy (nem fideszes) pszihiáter barátomnak, azt mondta hogy annyira elmebeteg vagy, hogy nem is vállalná a kezelésedet :))) Persze tudom hogy ez így nem fair :)))
Tudom hogy régen okos voltál, de aztán megborult az elméd ki tudja mitől. Csak sajnálnálak ha nem sértegetnél durván mindenkit aki nem ért egyet 100%-ban a véleményeddel (régen én is okos voltam, a Fazekasba jártam spec matra és kétszer kaptam országos matekversenyen 2. díjat :) De az már régen volt, former glory :))) )

vackor1 2020.05.30. 22:37:26

@apro_marosan_petergabor: Azt is meg tudnád mondani , hogy hány évig fizetjük - adóból - pl. csak ezen gyár leendő munkásainak a bérét állami támogatás formájában ? ( csak mert én - és még elég sokan - meg tudjuk becsülni NAGYSÁGRENDILEG , hogy mennyivel van túlárazva ez a projekt magyar részről... )

Jó, segítek ne kelljen számolni , gyorsan kerestem csak kettő linket hozzá :

merce.hu/2019/01/24/terkepre-vittek-mely-multiknak-osztott-allami-milliardokat-a-kormany/

szakszervezetek.hu/hirek/8447-munkahelyenkent-tizmilliot-fizet-az-allam-a-multiknak

Aztán esetleg arról mit gondolsz, hogy a "majdnem" - azaz nincs egy millió , pedig megígérte az ember, aki .... - egy millió új munkahelynek mennyi %-a a közmunka ? Teszem hozzá, hogy iszonyatos pozitív gazdasági környezetben, elképesztő összegű támogatások és pénzbőség közepette , egy világválság utáni roppant alacsony bázisról indulva ?
Ennek - és annak, hogy néhány hónap után kikerül a rendszerből az, aki nem talált munkát, azaz a statisztikában már nem jelenik meg ( hogy értsd : nem rontja ) - fényében a KÖZÖLT munkanélküliségről mi a releváns véleményed ?

Nem tudom mennyivel nőtt az átlagjövedelem - amúgy a medián pl. sokkal jobb mutató lenne , lehet nem véletlenül nem azt közlik - viszont az is megvan, hogy mennyivel nőtt az alap élelmiszerek ára ? Nem az a kosár érdekel, amit már nem is mér/közöl az állam , mert egy család , akinek a napi kenyérre, húsra,tejre,tojásra stb. nem telik , viszonylag ritkán vesz lcd-televíziót meg ilyeneket , amik tudtommal szintén benne voltak ebben a mérésben , nem kicsit torzítva azt.

Tudom én, hogy van a hit de azért néha lehetne gondolkozni , látni és érteni is dolgokat, ezért a kérdéseimet nyugodtan tekintsd ún. költői kérdéseknek...

birkamenet 2020.05.31. 00:10:51

@apro_marosan_petergabor:

Ja te hülyegyereke Orbanisztánnak, az az 1 millió munkahely Nyugaton teremtődött meg, ahova Orbanisztán elől elmenekült az az 1 millió magyar.

birkamenet 2020.05.31. 00:17:06

@Rodney_2:

Elmagyarázom neked fideSS troll: a debreceni kórházakban még budi papír sincs. Betegenként 200 fotintra sem futja, miközben a fidess maffia vagonokban rabolja ki a kasszát.

Aztán meg ott folytatódik, hogy a BMW dolgozók fele román meg ukrán migri lesz. Mindenki ki fogja tehát vinni a profitot!

HaCS 2020.05.31. 03:50:34

"Önmagában ez nem lenne baj, hiszen egy jól működő és helyben adót fizető gyár néhány év alatt akár vissza is termelheti ezt a pénzt."

Azt csak hiszed.

Csak néhány adat a működő (és jóval nagyobb) kecskeméti Mercedes gyárról, a nagyságrendek érzékeltetése végett:

Nettó árbevétel:
2017 3,6 Mrd Euro Kb 1200 Mrd Ft
2018 3,5 Mrd Euro Kb 1200 Mrd Ft
2019 3,7 Mrd Euro Kb 1200 Mrd Ft

Adózás előtti eredmény:
2017 78,82 millió Euro kb. 27 Mrd Ft
2018 91,6 millió Euro kb. 30 Mrd Ft
2019 97,6 millió Euro kb. 33 Mrd Ft

Adózott eredmény:
2017 76,96 millió Euro
2018 89,6 millió Euro
2019 95,6 millió Euro

Adó:
2017 1,86 millió Euro kb 600 millió Ft
2018 2 millió Euro kb 700 millió Ft
2019 2 millió Euro kb 700 millió Ft

Erről ennyit.

HaD 2020.05.31. 08:13:05

az a gazdasági struktúra amihez a módszerváltó banda statisztált sunyi módon az a feneketlen pénznyelő...ez a bmw gyár csak egy szeletke ....a pénzpumpa a magyar erőforrások kiszivattyúzására(munkaerő energia környezet/infrastruktura)

HaD 2020.05.31. 08:18:04

@HaCS: mínusz állami támogatás ami ugyan az adózás előtti eredményt növeli(többnyire) de simán lenullázza az adó bevételt....az export import és belföldi hozzáadott érték(pl. az orosz energia:))ÁFA szaldója is megérne egy misét a költségvetés oldaláról:)

Skolem 2020.05.31. 08:36:02

Szerintem kár ma még erről akár jót, akár pedig rosszat mondani. Nyugtával dicsérd a napot! S hogy mikor lesz a "napnyugta", azt ma még nem tudjuk.

Én egy másik oldalról közelítem meg a problémát. Orbán rúdja eddig is kifelé állt az Unióból, ki tudja, hogy mit hoz a jövő. Meglehet, hogy kirúgják onnan, vagy pedig önmaga viszi ki az országot. Neki viszont ekkor igencsak jól jön az, hogy több német multicég van Mo.-on, hiszen azokat meg lehet adóztatni. Akár azért, mert Viktort kirúgták az Unióból, és a kieső Uniós forrásokat pótolja a német multik megadóztatásával. Akár pedig azért, mert ezzel akar kicsinyes bosszút állni a libsiken, mert állandóan cseszegették, és minden bizonnyal miattuk került ki hazánk az Unióból.

A magam részéről azonban támogatom a BMW beruházását és nem politikai, hanem gazdasági okok miatt. Szerintem meg fog épülni a gyár, és az jót tesz a debreceni munkavállalóknak, nem is beszélve egyéb hasznáról. Az pedig, hogy indokolt volt-e a cikkben leírt támogatás, segítség invesztálása, csak később tudhatjuk meg.

birkamenet 2020.05.31. 09:03:22

@Skolem:

Csak az a nagy probléma a te Pató Páli hozzáállásoddal, hogy azt a 2-300 milliárd forintot most herdálja és lopja el a fidess és az embernek nincs újabb 40 éve mint a kádárizmusban, hogy majd 40 év után megtudjuk, hogy a rendszer már a kitalálásakor életképtelen volt és 3 generációt fosztott ki.

Itt se kell semmi gazdasági tudás ahhoz, hogy az ember lássa, hogy a BMW is egy pont olyan művileg agyon dotált, az állam számára az örökös veszteséget hozó projekt, mint Mérszaros Lölő, meg Szij László meg Garancsi meg Tiborc, na meg az egykori Andi Vajna.

A BMW a pénzügyi horror költségek tekintetében Debrecen vizes VB-je.

birkamenet 2020.05.31. 09:15:38

@HaCS:

És az amúgyis szerény msjdani állami plusz netto bevételekből majd vondd le a társadalmi járulékos költségeket, miszerint ez már evtizedes tapasztalat, hogy ha béremelések lesznek, akkor orbánék azonnal gyengítik a forintot, mert a multiknak garantálták eddig is, hogy euróba átszámítva nem fog a magyar melós 20 év múlva se többe kerülni mi t az alapkő lerakásakor. Ti a társadalom meg megfizetitek ennek az állami szívességnek az árát a magasabb importinflációban és az egyre drágáb külföldi nyaralásban.

Megint a multi járt jól!

CCnick 2020.05.31. 10:07:56

@HaCS: alkalmazottak által fizetett adók/járulékok? Mennyibe kerülne ha akik ott dolgoznak azon nem dolgoznának hanem munkanélküliek?

nemecsekerno_007 2020.05.31. 10:27:27

@Rodney_2: Nyilván gazdasági érdekeket sért, illetve több országnak nem érdeke, hogy Magyarország túl erős legyen. A ballibek meg bármi ellen küzdenek ya megkapják az üveggyöngyeijet.

nemecsekerno_007 2020.05.31. 10:28:22

Budapest: Az ország pénznyelője?

HaCS 2020.05.31. 18:16:41

@CCnick:
"Mennyibe kerülne ha akik ott dolgoznak azon nem dolgoznának hanem munkanélküliek?"

Nos a foglalkoztatottak tervezett létszáma 1000 fő.
Inkább nem számolnám ki a mostani munkanélküli juttatásokkal mennyibe kerülnének, mert elég megalázó számot kapnánk.

Számolok inkább másképp.
Kecskemét 2018:
Alkalmazottak száma: 4281 fő (3291 fizikai-, 990 szellemi munkás)
Éves bérköltség: 69 millió Euro

Debrecen elméletben arányosan (1000/4281): kb. 16 millió Euro (kb. 5, 6 Mrd Ft)

Ennyibe fognak kb. kerülni a BMW-nek. Ez a teljes éves bérköltség, adókkal és a nettókkal. Magyarán minden forint, amit az összes munkás elvileg évente Magyarországon leadózik, vagy elkölt. Az 5,6 millió Ft/fő/év reálisnak is tűnik. (Hozzáteszem, hogy ehhez a BMW számára már az állami támogatáson kívül persze az 1000 munkás egyévi munkavégzése is társul...)

Még kérdés?

Rodney_2 2020.05.31. 22:31:00

@birkamenet:
1. troll a kurva anyád, te vagy gyurcsány troll meg Soros-ügynök, te debil fasz

2. totalcar.hu/magazin/hirek/2020/05/30/megsem_csuszik_a_debreceni_bmw-gyar_epitese/

a ballibsi hazaáruló genetikai hulladék mindíg hazudik, ennyit tudnak

Rodney_2 2020.05.31. 22:33:44

@HaCS: A Mercedes beruházást a Bajnai kormány hozta be az országba, nagy nemzetközi versenyben szerezték meg a "lehetőséget" a környező országok előtt, nyilván úgy hogy ők igérték a legtöbbet. Ők kötötték meg a szerződést ilyen feltételtekkel. Akkoriban az egész "független" sajtó ünnepelte a beruházást.
Most akkor lehúzod magad a wc-ben??

Skolem 2020.06.01. 07:02:57

@birkamenet:

Nem hiszem, hogy a BMW belemenne egy eleve kudarcra ítélt bizniszbe. Szerintem hosszú ideig működni fog majd és közben adózik is az államnak. Ez a probléma gazdasági oldala.

De ennél fontosabb Viktor számára a beruházás POLITIKAI oldala: minél jobban hozzáláncolja magát az Unióhoz, és elsősorban Németországhoz, hogy ha netán kirúgnák őt és Mo.-ot, akkor nagy legyen az Unió vesztesége is. S ilyen szempontból Orbán csak röhög a sok hülye libsi kritikáin, mert gyakorlatilag semmit sem tudnak vele csinálni. Kirúgják az EPP-ből? Na és, akkor alakítanak Salvinival, Le Pennel és Kaczinsky-val egy új frakciót. Kirúgják az Unióból? Na és, akkor hülyére fogja adóztatni a multi cégeket, hogy fedezze a kieső bevételeket.

Ki van ez találva, kérem szépen!

CCnick 2020.06.01. 08:23:11

@HaCS: Nincs több kérdés, be kell zárni az összes külföldi gyárat, ez egyértelmű

apro_marosan_petergabor 2020.06.04. 10:03:27

@birkamenet:
meneteljél csak a szadesz bűzlő nyomdokait szimatolva. De a tények makacs dolgok.
Az 1M kölföldre menekült csk 2-300e, azok sem menekültek, hanem jobban keresni, tanulni akartak, világot látni. S jönnek hazafele. Arányaiban ráadásul joval kevesebben vannak minint egyéb volt komcsi-táborbeli országok polgárai.
Stílusotok a feketét ehérre, a fehéret feketére festeni, mindent másra, mint ami - de 2/3-nak ez nem jön be.

Bogus Bill 2020.09.29. 01:06:29

Szerintem sokat elárul az, hogy se maga a BMW se a kormány nem adott meg a gyár feléptésére és a termelés beindulására cél dátumot. Jó ellen példa erre a Tesla Berlin mellett felépítendő gyára, melyet a BMW után 1 évvel később jelentettek be, idén nyáron kezdték el az építkezést de 2021-ben már autókat kívánnak gyártani. Ha csúsznának is 1-2 évet - ami nem valószinű - még akkor is hamarabb kezd el termelni majd mint a BMW debreceni gyára. Tehát ha egy cég gyártani akar akkor nem az időt húzza és nem egy korrupt kormányt bíz meg a terület évekig tartó kialakitásával és az infrastruktúra kiépitésével. Itt arról van szó, hogy fidesz közeli cégekbe lapátolják majd infrastruktura kiépítés és fejlesztés címszó alatt a tömérdek pénzt hosszú éveken át, melyhez a városvezetés asszisztálva szépen eladósítja a várost is, majd amikor már jól megszedte minden fidesz oligarcha magát addigra akár a BMW is a termelés beindítása mellett dönt vagy nem.
süti beállítások módosítása