7 km út 4 év alatt: az éticsiga 24-szer gyorsabb a debreceni útépítőknél

2019. november 21. - pusztafári

Nem hiszi el az ember, ha nem a haon.hu-n, a Fidesz egyik propagandaportálján olvassa saját szemével a beismerést: több mint 4(!) évig építenek egy alig több mint 7 km-es utat a NER jól beágyazott építőipari vállalkozásai Hajdúsámson és Debrecen között. Ez a sebesség évi 1,9 km-t, azaz napi kicsivel több mint 5 métert jelent. A munkálatok 2018 szeptemberében kezdődnek, és előreláthatóan 2022 végére fejeződnek be. Tehát ne vegyünk még mérget arra a bő 4 évre, lehet abból még öt is. És akkor még nem is beszéltünk a költségekről…

samsoni_ut.jpg

Az első szakasz csak a városjelző tábláig tart, és annak befejezésére is legalább 1 évet kell még várnunk

Évtizedes lemaradásban

Félreértés ne essék: nagyon örülünk a 471-es főút kiszélesítésének. Elképesztő állapotok uralkodnak ezen az úton már vagy két évtizede, mióta egyre többen költöztek ki Hajdúsámsonba, és egyre többen jártak be onnan és a környező településekről Debrecenbe dolgozni.

A probléma egyik oldala épp itt van: a főút 2x2 sávosra bővítését nem 2018-ban, hanem 1998-ban, de legalább 2008-ban kellett volna megkezdeni. Szomorú priorizálási szempontokról vall, hogy ilyen későn kezdtek neki a 13.000 hajdúsámsoni, legalább ugyanennyi debreceni és sokezer környékbeli életét napi szinten megkeserítő forgalmi káosz enyhítésének.

Pontosan ugyanez a helyzet Józsa, illetve Hajdúböszörmény és Debrecen között, ahol ugyancsak nem történt az égvilágon semmi az elmúlt 20 évben.
debrecen_jozsa_kozlekedesi_dugo.jpg

Így néz ki a 35-ös út reggelente Józsa Hajdúböszörményi végétől egészen a Böszörményi útig - és tovább (forrás: dehir.hu)

Hiába örülhetünk tehát annak, hogy Hajdúsámson irányába végre változik valami, dühítő látni, hogy ennyire hihetetlenül lassan történnek meg helyiek tízezreinek fontos beruházások. Debrecenről, a Fidesz kirakatvárosáról, a NER éllovasáról beszélünk, és nem értjük, hogy ha Magyarország jobban teljesít, akkor miért kell egy sámsoni vagy egy józsai lakosnak még 2019-ben is arra várnia, hogy emberi körülmények között jusson be Debrecenbe.

 NE MARADJ LE DEBRECEN LEGFONTOSABB HÍREIRŐL! TUDD MEG, MI FOLYIK A HÁTTÉRBEN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! >>> 

 

A csiga tempójának 1/24-ed részével

Merthogy a Sámsoni út környékén élőknek, a hajdúsámsoniaknak és a környező települések lakóinak továbbra is várniuk kell. Mire?

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tájékoztatása szerint a több mint egy éve indult építkezés első (!) szakasza 2020 őszére készül el!

4,7 km főút szélesítéséről beszélünk.

Nem autópályaépítésről, nem hídépítésről, még csak nem is új főút építéséről. Egy már meglévő, alig 5 km-es szakasz szélesítésén dolgoznak 2 éven keresztül.

Számításaink szerint ez napi 6 méter utat jelent. Ez nem sokkal több, mint az 1/24-ed része a jobb kondiban lévő éticsigák tempójának, akik nagyjából 5 métert tudnak megtenni – ÓRÁNKÉNT.
eticsiga.jpg

Pettyes éticsiga, sebessége kb. 4,8 m/h (forrás: Dénes Emőke, Wikipédia)

2 év alatt csak a városjelző tábláig jutnak

Ha valaki arra gondolna, hogy a következő 10-12 hónapot már féllábon is kibírja, annak van egy rossz hírünk: addigra csak az építkezés első szakaszát tervezik befejezni. A Debrecen táblától a Kassai-Sámsoni utak kereszteződéséig tartó

maradék 2,8 km-re még két teljes évet kell várnunk!

A tervek szerint legalábbis, melyeket a legritkább esetben szoktak betartani az államnál jól helyezkedő építőipari cégek. Tehát a teljes kivitelezés átlagsebessége még a mostani 1/24 csigatempónál is lassabb lesz.

És ne jöjjön nekünk egyetlen szóvivő, városvezető vagy más illetékes elvtárs se azzal, hogy de hát itt bicikliutat is építenek, sőt, még egy aluljárót is terveznek a vasútvonal keresztezéséhez. Nem Ausztriában, Olaszországban vagy Szlovéniában vagyunk, hanem a nagy magyar Alföldön. Nem kell hegyeket átfúrnunk, hatalmas szintkülönbségeket kiegyengetnünk, szakadékokat és vadvizű folyókat átívelnünk.

Mindössze egy sík terepen egy már létező, többnyire egyenes út kiszélesítéséről, és pár kapcsolódó minimális fejlesztés megvalósításáról beszélünk!

 

Lassan, de legalább drágán

Ha arra gondolnánk, hogy ha lassú a kivitelező, akkor biztosan nem is kér sokat a munkáért, sajnos nagyobbat nem is tévedhetnénk. Az útfelújítást a NER kelet-magyarországi két jól beágyazott Fidesz-közeli építőipari cége, a Ke-Víz 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. végzi.

Nettó 7 és fél milliárd forintért.

Ez nem a 7,5 km-es teljes szakaszra, mindössze a 4,7 km-es első fázisra vonatkozik. Számoljunk csak: ez 1,6 milliárd forint kilométerenként. Sajnos az utóbbi években olyan mértékben elszálltak az útépítések költségei, miután a piaci verseny írmagját is eltüntették a kormánynál jól helyezkedő konzorciumok túlárazásai, hogy nehéz reális összehasonlítási alapot találni erre az összegre.

De az azért elgondolkodtató, hogy Eger mellett nemrég kb. ugyanekkora összegért közel ugyanilyen hosszúságú VADONATÚJ gyorsforgalmi utat építettek szintén Fidesz-közeli kivitelezők.

 

Megkapjuk az alamizsnát, fogjuk be a szánkat

Nagyjából ez a hozzáállás jellemzi a kormány és a városvezetés illetékeseit, ha az ember kritikusan áll hozzá a mostanihoz hasonló állapotokhoz.

Miért kell egy több tízezres régiónak két évtizedet várnia, hogy legalább elviselhető szintre fejlesszék a közlekedési viszonyait? Miért kell a munkálatok megkezdésétől további 4 évet várnia minderre, 4 éven keresztül viselve az építkezéssel járó, még a korábbiaknál is drámaibb állapotokat? Miért kell Józsa és Hajdúböszörmény hasonlóan több tízezres lakosságának még ki tudja hány évet várnia ugyanerre?

Nem arról volt szó, hogy Debrecen az ország legfejlettebb, legélhetőbb városa? A nemzet „másik fővárosa”, ahogy Papp László és társai hallucinálják?

Mert a fentiekből inkább úgy tűnik, egy periférián vánszorgó, magát mindig jobb színben feltüntető mezőváros vagyunk, ahol a fejlődés legkisebb jelét is illik megbecsülni, mert ki tudja, mikor kap az ember újra ehhez hasonlót.

Ne felejtsd el like-olni ezt a cikket és követni a Cíviscity-t a Facebookon, hogy reális képet kapj Debrecenről - süketelés nélkül!

A bejegyzés trackback címe:

https://civiscity.blog.hu/api/trackback/id/tr9115313734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mikocami 2019.11.22. 10:18:09

Én nem lepődök meg ezen.
Ugyancsak ebben a büdös,buzi városban egy 300 m.es földutat 4 méter szélességben 5 hónap alatt készítettek el,és a polgármester úr még büszke is rá!

KissGecihuszár 2019.11.23. 10:01:01

És pl. mi a helyzet az agglomerációs közösségi közlekedéssel, csak azért, mert amennyiben pl. H.sámsonra lenne gyors, kényelmes kötött pályás közlekedés, akkor talán kevesebben autóznának, azaz ácsorognának nap mint nap a dugókban reggel Debi, kora este Sámson felé?

Gabriella Bartha 2019.11.23. 14:56:01

Hasonló lassan épül az út Debrecen- Pacon a Csárda utca. A Diószegi utat köti össze a Monostorpályi úttal. Kb 8 év alatt épül meg. Mindig a választások előtt építenek meg 150 métert.
Természetesen a belvárosi utakat sem építik. 20 éve várunk a Kartács utca műútjának megjavítására és meghosszabbítására. Erre nincs pénz, de vállalná Debrecen az újabb stadion építést.!

zeddez 2019.11.25. 22:59:38

erdekes modon ismet sikerult azert megvalasztani a narancselvtarsat a szekebe valahogy....