20 kérdés és 20 válasz: Mi történik és mi fog történni ezután?

2020. március 15. - pusztafári

Nagyot fordult a világ két hét leforgása alatt. Amit akkor sokan médiahisztinek gondoltak, de a megfontoltabb véleményalkotók is egy komoly, de jól kezelhető problémaként beszéltek róla, mára súlyos következményekkel járó, mindenkitől fegyelmezett erőfeszítéseket igénylő válsághelyzetté nőtte ki magát. Aminek jelenleg az elején vagyunk, és nem látjuk még, hol van a vége. Amire továbbra sincs szükség, az a pánik. Helyette megfontolt, összehangolt és fegyelmezett cselekvésre van szükség minden magyar (és európai, illetve más országbeli) állampolgártól. Racionális cselekvés azonban csak megfelelő és tényszerű információk alapján lehetséges. Összeszedtük tehát a legfontosabb kérdéseket és a ma tudható válaszokat. FONTOS: ezek március 15-én érvényes tények és előrejelzések, melyek a jövőben biztosan változni, pontosodni fognak.

20_kerdes_20_valasz.png

 

1

Hol tart a járvány Európában?

Európában ezidáig 48.869 esetet regisztráltak. Közülük 2.691-en már meggyógyultak, és 1.814-en elhunytak, így a jelenleg fertőzött emberek száma 44.364. A legsúlyosabb a helyzet Olaszországban, ahol ma 17.863 embert ápolnak, de Spanyolországban, Németországban és Franciaországban is 4-6 ezer közötti a fertőzöttek száma.

 

2

Kínában tényleg lecsengőben van ez az egész?

Nagyon megtévesztő lenne így fogalmazni. Kínában a világtörténelem egyik legkeményebb karanténját vezették be a 10 milliós (!) Vuhan városára, és a 60 milliós Hubei tartományra. Az élet a mi mércénkkel nézve lényegében megállt ezeken a helyeken az elmúlt hetekben. Így sikerült több mint egy hónap leforgása alatt minimalizálniuk az új megbetegedések számát. Azonban jelenleg nem tudjuk, mi fog történni Kínában, ha lazítanak a karanténon, ezért felelőtlenség lenne azt mondani, hogy Kína túl van a járványon.

 

3

Mi a helyzet Magyarországon?

A magyar adatok március 15. délutánján 32 fertőzött, akik közül sajnálatos módon egy 75 éves férfi nemrég elhunyt.

 

4

Ha csak 32 fertőzött van és ők is karanténban, akkor miért kell ekkora óvintézkedés itthon?

Itt van az első dolog, amit az elégtelen kormányzati kommunikáció miatt sajnos kevesen tudatosítanak. Hazánkban feltehetően jóval több fertőzött van ma, mint a hatóságok által ismert és közölt 32 fő. Mivel azonban a vírus lappangási időszaka 7-12 nap, addig nem okoz tüneteket, ezért ezek a fertőzött emberek nem kerülnek az egészségügy látókörébe, így a hivatalos statisztikákban sincsenek benne. Sajnos előfordul, hogy már ez alatt a lappangási időszak alatt is fertőznek, ami tovább gyorsítja a vírus terjedését.

 

5

Ezek szerint lehet, hogy az ismerőseim körében is van fertőzött, de se ő, se én nem tudok róla?

Így van. Annál is inkább, mert – és ez a jó hír – a vírus az esetek legalább 80%-ában semmilyen vagy csak nagyon enyhe tüneteket okoz (egy könnyebb náthához hasonlóan). Azok az emberek, akiknél semmilyen tünet nem jelenik meg, mert az immunrendszere könnyedén legyűri a vírust, lehet, hogy sosem tudják meg, hogy fertőzöttek voltak. Ez jó hír abból a szempontból, hogy mennyire veszélyes a vírus az egészségünkre. De rossz hír a fertőzőképessége szempontjából, mivel a lappangási időszak és a tünetmentesség ellenére ezek az emberek is terjeszthetik a vírust – ha más nem, a kezükön, és az általuk megfogott tárgyakon keresztül.

 

6

Mennyire veszélyes a vírus által okozott betegség?

A hivatalos statisztikák szerint a kimutatott fertőzöttek 80-85%-a semmilyen vagy enyhe tünetekkel megússza a fertőzést. Kórházi ápolást az esetek kb. 15%-a igényel. A vírus halálozási rátája jelenleg 3% körül mozog, de mivel a jelenlegi fertőzötteknél még nem tudjuk a kimenetet, ez a járvány előrehaladtával változhat. Összehasonlításképpen: a szezonális influenza halálozási aránya 0,1% alatti.

 

7

Tényleg csak az idősekre és a betegekre veszélyes?

A 60, de különösen a 70 feletti korosztályban sokkal magasabb a halálozási arány (15% feletti), ami azt is jelenti, hogy az ez alatti korosztályokra lényegesen kevésbé veszélyes. Hasonlóképp, leginkább azok az emberek veszítik életüket a betegségben, akik már előtte is valamilyen súlyos betegséggel (pl. rák, komoly szív-érrendszeri megbetegedések) szenvedtek. Tévedés lenne azonban azt mondani, hogy kizárólag számukra veszélyes a kórokozó. Sajnos a fiatalabb korosztályokban is okozott már súlyos megbetegedést és nem egyszer halált is az elmúlt hetekben-hónapokban.

 

8

De mire jó az, ha mindent bezárunk? Ez tényleg megállítja a vírus terjedését?

Itt van a másik pont, ahol gyakoriak a félreértések. Részben azért, mert jelenleg nem tudjuk megjósolni a korlátozó intézkedések hatását, részben pedig azért, mert a kormány nem kommunikálja világosan a terveit. Fontos ugyanis kimondani: jelenlegi tudásunk szerint az ún. társas távolságtartás nem állítja meg, hanem jelentősen lelassíthatja a vírus terjedését Magyarországon (és a világ más országaiban).

 

9

Mire jó a vírus terjedésének lassítása, ha nem tudjuk megállítani?

A terjedés lassítása a legfontosabb eredmény, amit a különböző korlátozásokkal (iskolabezárások, rendezvények betiltása, határzárak, repülőjáratok leállítása stb.) el tudunk érni. Az egészségügy ugyanis képes lehet arra, hogy ellássa a megbetegedett embereket, de csak akkor, ha azok száma az egészségügyi rendszer kapacitásai alatt marad. Ha mindenki hirtelen, szinte egyszerre betegedne meg, nem lenne elég kórházi ágy, felszerelés, orvos és ápoló annak a 15%-nak az ellátására, akinek erre valóban szüksége lenne. Ha viszont lassan, folyamatosan „esik át” rajta a lakosság, akkor – bár továbbra is zsúfoltság várható az egészségügyben – kezelhető méretű maradhat a járvány.

 

10

De hát már most is elég leterhelt az egészségügy, nem?

Pont erről van szó. Éppen ezért kell elérnünk, hogy a további terhelés, ami elkerülhetetlen, legalább ne legyen hirtelen és radikális mértékű. Annak ugyanis nemcsak az a veszélye, hogy a vírussal fertőzött embereket nem tudják ellátni a kórházakban. Hanem az is, hogy az egyéb betegségeket, műtéteket, baleseti sérüléseket sem tudják majd megfelelő színvonalon kezelni. EZÉRT KIEMELKEDŐEN FONTOS, HOGY BETARTSUNK MINDEN, EMBEREK KÖZTI ÉRINTKEZÉST KORLÁTOZÓ, ILLETVE HIGIÉNIAI SZABÁLYOZÁST.

 

11

Milyen szabályokat kell most betartanom?

A március 15-én hatályos előírások szerint nem tarthatók meg a 100 főnél nagyobb rendezvények. Ugyanakkor a felelős döntés, hogy SEMMILYEN rendezvényt, összejövetelt ne tartsunk meg és ne vegyünk részt ilyeneken. Maradjunk otthon, csak a legszükségesebb dolgaink elintézésére és munkába mozduljunk ki. Ne találkozzunk a barátainkkal, a távolabbi családtagjainkkal. Ne menjünk emberek közé. Töltsük időnket otthon a közvetlen szeretteinkkel. Kérjük meg idős szüleinket is ugyanerre, és a következő hetekben ne látogassuk meg őket. De segítsük őket a mindennapjaik intézésében (pl. bevásárlással), és lássuk el őket tanácsokkal (hiszen ők nem mindig tudnak a legfrissebb hírekről tájékozódni).

 

12

Az iskolák, óvodák és bölcsődék bezárása is a terjedés lassítása miatt van?

Igen. Ezeket az intézményeket nem elsősorban azért zárták be, mert a tanulókra veszélyes lenne a vírus (bár mint írtuk, a fiatalabb korosztályban is előfordulhatnak súlyosabb megbetegedések). Az intézménybezárások legfontosabb hatása, hogy a tanulók, mint vírushordozók (és az őket az intézménybe hordó szülők) ne terjesszék tovább a vírust érintkezéseik során. Hiszen, amint korábban írtuk, a hiányzó vagy enyhe tünetek ellenére még megfertőzhetünk másokat.

 

13

A kézmosás tényleg csak akkor hasznos, ha legalább 20 mp-ig tart?

A szakmai ajánlások szerint a legalább 20-30 másodperces alapos, szappanos kézmosás, ami a kiterjed a kézhátra, az ujjvégekre és az ujjak közti területre, elpusztítja a kézen lévő kórokozókat. Ezáltal segít a vírus terjedésének lassításában.

 

14

De most akkor mire számítsunk? Mi várható Magyarországon?

Erre a kérdésre a legnehezebb ma válaszolni, de egyben ez az egyik legfontosabb kérdés, amiről szinte semmit sem beszélnek a hivatalos kormányzati kommunikációban. Fontos felkészülnünk lélekben arra, hogy a fertőzések hirtelen, exponenciális növekedése várható. A Magyar Orvosi Kamara számításai alapján egy héten belül a fertőzött (de még nem feltétlenül azonosított) esetek száma a 7-8 ezer főt, 2 héten belül az 50-60 ezer főt is elérheti. Egy biztos: Magyarországon nagyon sokan – a Magyar Orvosi Kamara ma közzétett kalkulációi szerint akár a lakosság fele – meg fognak fertőződni, legyőzik a vírust, és ezáltal immunitást is szereznek ellene. De nem lehet elégszer hangsúlyozni: ennek lassan, fokozatosan kell megtörténnie, hogy az igazán súlyos eseteket az egészségügy megfelelően el tudja látni. Ez az időszak nem lesz könnyű senkinek sem, de a társas távolságtartás fegyelmezett betartásával, személyes igényeink visszafogásával, egymás iránti szolidaritással és türelemmel átvészelhető.

 

15

De meddig tart ez az egész?

Egy újabb kérdés, amire sajnálatos módon nem kaptunk még választ. Pedig biztosak lehetünk benne, hogy léteznek szakértői becslések, lehetséges forgatókönyvek erre vonatkozóan. Amiben biztosak lehetünk: nem néhány hétről, hanem inkább néhány hónapról van szó, amíg felfutnak a megbetegedések, majd esésnek indulnak, végül pedig a népesség jelentős részének immunitása, illetve az új esetszámok minimalizálása révén véget ér a járvány. Az óvatos becslések jelenleg a nyári hónapok valamelyikére teszik ennek az időpontját.

 

16

Ez azt jelenti, hogy nyárig ezekre a korlátozásokra kell berendezkednünk?

Nagy valószínűséggel igen. Pontosabban egy darabig további szigorítások is várhatók, és ezek enyhítésére csak nagyon lassan és fokozatosan lehet majd számítani a járvány intenzitásának csökkenésével. Tehát bármilyen nehéz is ezt most elfogadni, jelenleg az egész helyzet elején tartunk. Az iskolák minden valószínűség szerint nem fognak két hét múlva kinyitni. Rendezvényeket hónapokig nem lehet még tartani. A korlátozások szigorodni fognak, és az elkövetkező pár hónapban velünk maradnak. Erre kell készülnünk lélekben és praktikus szinten egyaránt.

 

17

A boltok bezárására és az ellátás leállására is készüljek? Kezdjek el mindent felhalmozni?

Nem, ez a legkevésbé valószínű. A járvány ellenére továbbra is üzemelnek a gyárak, nyitva maradnak a boltok és munkába járnak az emberek. Az ellátás nem áll le, hiszen az sokkal nagyobb gondokat okozna, mint maga a járvány. Még a legszigorúbb kínai karantén során, vagy a teljesen lezárt Olaszországban is nyitva maradtak a gyógyszertárak és az élelmiszerboltok. Így nem érdemes és nem is hasznos hatalmas készleteket felhalmozni otthon, hiszen pont ez a hirtelen túlvásárlás okozhat rövid távon ellátási gondokat (pl. hogy pár napra eltűnnek a WC-papírok a boltok polcairól). Legyen tele a hűtő, de ne vásároljunk fel többheti készletet.

 

18

És mi lesz máshol? Európában, az USA-ban és a világ többi részén?

Röviden: ugyanez várható. Több hónapos kitartó küzdelem, melynek során csak a legszükségesebb okokból járnak ki az emberek az utcákra. A társadalmak takaréklángra kapcsolnak, és erőforrásaikat teljes mértékben az egészségügyre, valamint a szükséges alapellátások fenntartására fordítják. A fegyelmezett, adatokon és szakemberek javaslatain alapuló védekezés minden valószínűség szerint néhány hónap alatt meghozza majd a hatását, és a világ legyűri a járványt. Még egyszer hangsúlyozzuk: ez nem lesz könnyű és gyors, se Magyarországon, se a világ más országaiban. De értelmes és kellően határozott intézkedésekkel minden tudásunk szerint minimalizálhatók a halálozások, és kordában tartható a járvány.

 

19

De mi történik utána? Milyen hatása lesz ennek a világgazdaságra?

Röviden: káros. Még nem tudjuk, mennyire lesz súlyos, de az elemzők többsége a 2008-2009-es világgazdasági válsághoz hasonlítja a károkat. A turizmus, a vendéglátóipar, a rendezvényipar már most padlót fogott, hiszen egyik napról a másikra vesztették el a bevételeiket. Ez a hatás azonban várhatóan a teljes gazdaságon és a társadalom minden rétegén végiggyűrűzik majd, hiszen a fenti ágazatok cégeinek és munkavállalóinak fogyasztásának visszaesése más iparágakban fogja éreztetni a hatását (pl. a szállodák nem rendelnek annyi tisztítószert, az elbocsátott dolgozók nem vásárolnak a boltokban, a vendéglátóhelyek beszállítóinak drasztikusan visszaesnek a megrendelései stb.). A társadalom többi része pedig, megérezve a válság szelét, elkezdi elhalasztani a nagyobb kiadásait, legyen az új autó, új mosógép vagy lakásfelújítás. Nem tudjuk még ezeknek a hatásoknak a valódi erejét és idői kifutását. Az azonban biztos, hogy a kormányzatoknak azonnali és drasztikus beavatkozásokat kell végrehajtaniuk, hogy mérsékeljék a károkat. Kompenzálni kell a vállalkozásokat, hogy elkerüljék a csődöt. Pótolni kell a munkavállalók és munkanélkülivé lett emberek kieső jövedelmét, hogy ne essen vissza a fogyasztásuk. És biztosítani kell az embereket, hogy urai a helyzetnek, és érdemes visszatérni a gazdaság és a társadalom közös építkezéséhez.

 

20

Mit tehetek én most?

Az 5 legfontosabb dolog, amit minden ember személyesen tehet a jelenlegi válság leküzdése és mérséklése érdekében:

  1. Tartsuk be az összes meghozott és jövőben meghozandó, társas érintkezéseket korlátozó intézkedést. Csak rendkívül indokolt esetben mozduljunk ki otthonról, ha szabad levegőre megyünk, kerüljük a másokkal való, 2 méternél közelebbi találkozást.
  2. Tartsuk be a személyes higiéniai előírásokat: mossunk sűrűn kezet, ne piszkáljuk az arcunkat és köhögjünk/tüsszentsünk zsebkendőbe vagy a könyökhajlatba.
  3. Ne csak a saját érdekeinket nézzük! Jusson eszünkbe, hogy viselkedésünkkel másokat is megfertőzhetünk (időseket és betegeket is!), gyorsíthatjuk a vírus terjedését és a fölösleges felhalmozással nehezíthetjük az embertársaink ellátását. Fogyasszunk mértékletesen, és tetteinknél mérlegeljük, milyen hatással van az másokra.
  4. Tájékozódjunk folyamatosan hiteles forrásokból. Ne a Facebookon elénk dobott cikkeknek higgyünk! Helyette olvassuk az országos online média legnagyobb szereplőit, a kormány hivatalos holnapját a témában, vagy ha értünk angolul, akkor a WHO (World Health Organization) weboldalát. Ne várjuk, hogy megkeressenek minket ezek az információk: minden nap olvassuk el a legfontosabb híreket, és maradjunk képben. De ne higgyük el, és főleg: NE TERJESSZÜK a megalapozatlan rémhíreket! (Ami mellesleg bűncselekménynek is minősül.)
  5. Készüljünk fel a várható gazdasági válságra. Tartalékoljunk, tervezzük a pénzügyeinket, becsüljük meg munkahelyünket. Nem lesz vége a világnak, épp ezért lesz bőven dolgunk a járvány utáni építkezésben – gazdasági és társadalmi szinten egyaránt.

 

Hagyj magadnak most pár percet, hogy csendben és tudatosan végiggondold azt, amit olvastál. Azután oszd meg ezt a cikket másokkal is, hogy ők is megtehessék ugyanezt.

Előre is köszönöm mindkettőt.

 

 

Kövesd a Cíviscity-t a Facebookon, jönnek még hasonló cikkek >>>

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://civiscity.blog.hu/api/trackback/id/tr515523884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lyle Scott 2020.03.15. 19:25:17

Az eddigi legjobb összefoglaló, amit az Interneten olvasni, hallani lehet! Egy dolog talán kimaradt! A bolygónknak ez a pár hónap "kiesés" valószínüleg egy hatalmas nagy kikapcsolódás lesz! Talán olyan, amikor szabadságra megyünk egy kis szigetre valahol a karibi térségben és reggel felkelve a hitaágyból kinyújtózunk a fehér homokban a tengerparton... ;)

csakeztengedte 2020.03.15. 19:34:17

Komolyan mondom, a legjobb írás eddig a kialakult helyzetről.

misinator 2020.03.15. 20:19:31

Megelőztetek, de kórházi dolgozóként abszolút egyetértek az előttem hozzászólókkal.
Gratulálok és köszönöm a szerző(k)nek!

apro_marosan_petergabor 2020.03.15. 20:46:49

Remélem a társadalmi események számának zéróhoz történő konvergálása, a tartós szűkcsaládi együttlét jó hatással lesz a népszaporulatra.

HaD 2020.03.15. 21:27:46

felületes félrevezető iromány:(

Ad Dio 2020.03.15. 21:30:50

Had tegyek fel még egy kérdést: miért nem jó megoldás az, ha a 60+ -os korosztályt lakóhely elhagyásra késztetjük? Miért nem tesszük ezt tudva, hogy ők a veszélyeztetettek?

Turik Jánosné 2020.03.15. 22:10:29

Ez a legjobb írás eddig a kialakult helyzetről.
Köszönet a tisztánlátásért!

patkányarcúáginéni 2020.03.15. 22:17:05

A kormány elégtelen kommunikációjáról beszél és a 444-re irányít a MOK közleményéhez...

DreamLayer 2020.03.15. 23:13:04

Nagyon szeretem ennek a szerzőnek a stílusát és a profizmusát. Köszönjük szépen! Valószínűleg eddig ez az írás tett a legtöbbet azért, hogy mindenki képben legyen.

enrikokaruszo 2020.03.15. 23:19:12

azt nem meri kimondani senki, hogy nem látszik: valaha lesz-e vége egyáltalán...olvastam másodszor megfertőzött betegről, nincs védettség?
ha a gazdaság leáll, hamar annyi nekünk

Greccsi Zsot 2020.03.16. 00:08:59

"20 kérdés és 20 válasz: Mi történik és mi fog történni ezután?"

Egyszeru a dolog, mindmeghalunk, es Orbannak vegre nem lesz meg a ketharmada 22-ben.

Helyszíni zsemle 2020.03.16. 00:27:47

"A kézmosás tényleg csak akkor hasznos, ha legalább 20 mp-ig tart?"

Valojában ha nem érünk hozzá semmihez akkor nem olyan fontos a kézmosás. A kéz börén keresztül nem fertőz, csak ha a szemünket szánkat orrunkat taperoljuk. Szoval ha semmihez sem hozzaérve feltett kezekkel közlekedünk akkor nincs gond.

Sada1988 2020.03.16. 01:31:46

Az a baj nem szerzel immunitást, volt már újrafertőződött eset :( mivel RNA vírus így mutálódik és az új mutálódott verzió ellen korántsem biztos,hogy immunis leszel ha már leküzdötted egyszer, sajnos.

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 02:04:00

"Magyar Orvosi Kamara számításai alapján egy héten belül a fertőzött (de még nem feltétlenül azonosított) esetek száma a 7-8 ezer főt, 2 héten belül az 50-60 ezer főt is elérheti."

A MOK nyilatkozata a szakma szégyene. Ezekkel a légbőlkapott számadatokkal csak az ellenzéki hisztériakeltést animálja, így akarnak jópontokat szerezni a későbbi időre a pártvezetőiknél. Itt egy korábbi irás arról, hogy a jelenlegi vezetőség kikből áll:

magyarnemzet.hu/belfold/megszallnak-az-orvosi-kamarat-a-baloldaliak-7524344/

A számadatok hitelességéről csak annyit, hogy eltelt az 1 hét, és hol van a 7-8 ezer fertőzött? Az írás 6. pontja szerint a halálozási arány 3% körül mozog. Hol van a 7-8 ezer fertőzésre jutó 210-240 halott? Ez igy teljes önellentmondás, annyira megalapozott mint a szintén baller Világgazdasági Kutatóintézet előrejelzései (egy se jött be az elmúlt 10 évben)

TarVez 2020.03.16. 06:28:35

Azt javaslom, hogy ezt a cikket az esetleges frissítéseivel együtt tartsák a hírportálok a főoldalon, mert pontosan ezekre az információkra van szükségünk.

HKai 2020.03.16. 06:38:27

14-es pontban fals állítás az, hogy immunitás alakul ki. Igazoltan történt már újrafertőződés, így felelőtlenség ilyennel téves biztonságérzetet kialakítani az olvasóban.

gr82wök6ószfater 2020.03.16. 06:49:49

@Greccsi Zsot: Ostoba vagy!

Mária Juhász Kormányosné 2020.03.16. 07:09:41

Érthető nyelvezeten , értelmes, egyszerű szavakkal megírt tájékoztatás a tisztánlátás érdekében mindenki számára, de a helyzet azért nagyon szomorú, amiről még szívesen hallanánk -hol tart a kutatás az ellenszer kidolgozásában. Köszönöm!

savanyú a narancs ( Villanyfényes) 2020.03.16. 07:32:18

@Éhbérkommentelő: orbánszopó, máshova járj hazudozni, még ha a gazdáid ide is küldtek.

Egyrészt a halálozási arányt az igazolt esetekből számítják, az nálunk is 3 százalék, másrészt világosan leírták, te értelmezésképtelen, hazug szar, hogy a látens, lappangó - éppen ezért nem is tesztelt esetek száma érheti el a 7-8 ezret.
Mint ahogy most sem csak 32 fertőzött van, hanem sokkal több, csak enyhe vagy semmilyen tünetekkel senki nem fordul dokihoz, és ez nem Dél-Korea, hogy napi 10.000 tesztet végeznének.

sircharley 2020.03.16. 08:01:12

Istenemre, nem gondoltam, hogy vannak olyan "emberek", akik most is a pártpolitikával foglalkoznak. Tegyenek meg egy szívességet, és menjenek a büdös francba.
Ami kimaradt az írásból, és amiben reménykedhet a világ, az a melegedő idő, talán megállítja, vagy legalábbis lassítja a vírust.
Sajnos a tudósok se tudják, hogy így lesz-e, de azért reménykedni lehet.

Viniwiw 2020.03.16. 08:28:42

Gratulálok és Köszönöm!
Nagyon jó írás!

Matyika Ápolója 2020.03.16. 08:30:19

@savanyú a narancs ( Villanyfényes): "Egyrészt a halálozási arányt az igazolt esetekből számítják, az nálunk is 3 százalék, másrészt világosan leírták, te értelmezésképtelen, hazug szar, hogy a látens, lappangó - éppen ezért nem is tesztelt esetek száma érheti el a 7-8 ezret."

De ha az a 7-8 ezer is fertőzött, akkor rájuk is igaz az elméleti 3% halálozás, akkor hol vannak a hullahegyek?

Vagy a 3%-os mortalitás nem igaz, vagy a 7-8 ezer fertőzött. Szerintem a 3% mortalitás az ismert esetek közt lehet, mert az ismert esetek egyben főleg a súlyos esetek is. Ha az összes feltételezett esetszámot nézzük (ismert + feltételezett), akkor a mortalitás nyilván jóval kisebb.

"hazug orbánszopó szar"

...komolyan? Ennyire elborította az agyad a pártpolitika? :D Nyugi, ettől se bukik meg a Patás, de azért további jó őrjöngést :D

Willkommenskultur 2020.03.16. 09:16:13

@Matyika Ápolója: Bizonyam.

Mindenki nyugodjon le, attol nyugodtsag lesz.

Willkommenskultur 2020.03.16. 09:23:42

@savanyú a narancs ( Villanyfényes): D-Koreaban 100 hulla van, bachatjak a napi 10ezer tesztjuket.

Teljesen felesleges teszteket pazarolni azokra, akikre a virus nem veszelyes, ugysincs gyogymod, mindenki szepen kihordja labon.

Nemigen kene peldalozni az osszeomlo bezzegnyugati egeszseguggyel, mert eddig nem igazan vitezkednek.

Le kell nyugodni, ha nem vagy eleve rakos tudogyulladasos 70 folotti, akkor neked ez egy natha.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 09:53:35

Az olaszoknál 1800 halott, 24 ezer igazolt fertőzött. Az brutális halálozási arány.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 09:55:22

@Willkommenskultur: Persze, világos. A vuhani orvos aki elsőként figyelmeztetett, 35 éves volt és belehalt. Biztos rákos és tüdőgyulladásos volt, a 35 meg éppen fele a 70-nek. Téged sem az eszedért, hanem a vakhitedért alkalmaztak.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 09:59:13

Na ugorjatok neki kiszámolni a halálozási arányt!
index.hu/kulfold/2020/03/16/gyaszjelentesek_lepik_el_az_olasz_sajtot/

"Olaszországban továbbra is tombol a járvány. Egyetlen nap alatt 368-an haltak meg a járvány miatt, amelynek eddig 1809 áldozata van az országban, a gyógyultak száma 2335. Az új megbetegedések száma továbbra is magas, szombat óta 3500, ezzel együtt már összesen 24 747 megerősített esetről tudnak."

De ne azzal az algebrával amivel kiszámoltátok a csökkenő államadósságot!

Willkommenskultur 2020.03.16. 10:14:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ez van, ha a kormany liberalis-bolsevik. Szerencsere ahol rend van, ott joval alacsonyabb a mortalitasi rata.

A mortalitasi rata amugy szinten feknyuz, mert a regisztralt esetekre alapozzak. Vegso soron csak a hullak szama szamit.

A globalo-liberalizmus a jarvanyban fontos dofest kapott, igy a jovo fenyes a populistak szamara.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 10:19:17

@Willkommenskultur: Ja, Iránban, meg Kínában. Te elképesztően hülye vagy. Ahol rend van ott meg kevesebb az öreg, vagy kevesebb öreg kapja meg? Miért más ott a halálozási arány? Te milyen algebrát tanultál? korlátozott pontosságút?

Willkommenskultur 2020.03.16. 10:19:32

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem szamit, a statisztika szamit. 40 eves kor alatt nem veszelyesebb, mint az influenza.

www.businessinsider.com/coronavirus-death-age-older-people-higher-risk-2020-2

A gyengek elpusztulnak, ezaltal a populacio erosebb, ellenallobb lesz. Ez az orom az uromben.

Willkommenskultur 2020.03.16. 10:22:08

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Kina kivaloan kezelte a jarvanyt, mint az most mar latszik.

Minden nyugati orszagnak tobb betege van 1 millio lakosra, mint Kinanak valaha is volt.

Kiveve persze a kivaloan vezetett Magyarorszagot. De Ausztria, Szlovenia pl. mar most rosszabbul all mint Kina.

www.worldometers.info/coronavirus/

Isten buntetese ez a dekadens libernyakoknak.

Willkommenskultur 2020.03.16. 10:22:50

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Hiaba hisztizel, nincs ellenszerum.

Immunrendszer kerdese az egesz.

Willkommenskultur 2020.03.16. 10:30:30

A statisztika szerint a ludtalpas siklovallu belpesti fergekre amugy is veszelyesebb a virus, mint a pirospozsgas magyar emberekre. Nem csodalkoznek ha az Index szerkesztosegben 2 heten belul mindenki feldobna a kipajat.

Igy egy ilyen virus fontos fajtanemesitesi eszkoz is.

Deryan 2020.03.16. 10:44:38

@HaD: Tessék jobbat írni!

Deryan 2020.03.16. 10:47:00

Köszönöm ezt a jól összefoglalt tájékoztatást!

sóhegy049 2020.03.16. 10:54:00

Végigolvastam és szerintem rendben is van. Vannak országok, ahol hihető nagyjából, hogy mi történt és még történik, tehát a poszter, ha kiveszi a MOK állásfoglalását, akkor pártatlan, lényegretörő és nem kritizálható marad ez a poszt.
Gyanítom, hogy a jelenlegi vezetés rájön, hogy több info illene és akkor nem lesz konteózás, de azt nem hiszem, hogy maguk alatt vágnák a fát, mert a '22-es választást nyilván nem bukóra tették fel?

steery 2020.03.16. 10:58:13

A járvány alakulásáról Barabási Albert-László bostoni hálózatkutató csoportjának elemzése itt olvasható: 888.hu/ketharmad/vilaghiru-halozatkutato-elkerulhetetlennek-tartom-azt-hogy-ket-honapra-lezarjuk-a-vilagot-4234998/

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 11:23:43

@janos551: @savanyú a narancs ( Villanyfényes):
Megértem sz@r érzés lehet nektek, hogy Magyarország még viszonylag jól áll minden szempontból, sehol nincsenek a bejósolt hullahegyek

De türelem, Gyurcsány naponta bérmálkozik, hogy küldjön már dögvészt a mindenhatója Orbánra és a kurv@országra. A MOK-ba beépített emberei addig is teszik a dolgukat, terjesztik az ilyen híreket

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 11:26:31

@sóhegy049:
Nem lesz konteózás? Te hol élsz? Magyarországon mindenből konteózás lesz, akármiről van szó. Nem akarok tippeket adni, de hallottam már jópárat

2020.03.16. 11:33:06

Jó kis összefoglaló volt, köszönöm a szerzőtől!

Viszont azért nekem lenne egy kérdésem, amely a társasági távolmaradást, illetve az iskolák, egyetemek és óvodák, szórakozóhelyek, stb. stb. bezárást illeti.
Ugyanis erős logikai bukfencnek látom azt az érvelést, hogy ezeket az intézményeket azért zárták be, vagy korlátozták, hogy ne terjedjen, illetve lassuljon a vírus terjedése,
ám az 5-10-20 ezer főt foglalkoztató gyárak, üzemek, meg továbbra is 3-4 műszakban dolgoztatják a jó népet.

Nem politikai, hanem egészségügyi kérdés:

Tehát a vírus terjed egy moziban, egy koncerten, egyetemen vagy iskolában, de a munkahelyek kapujában leszáll, és várakozik mi?

Ki az a vadbarom ott az Operatív törzsben, aki ezen nem gondolkodott el?
Vagy ha elgondolkodott megvitatták, mi a válasz?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.03.16. 11:46:18

Atya Isten, ezek szerint nem Zorbán a hibás???

Ez biztosan valami fasiszta blog...

Emmett Brown 2020.03.16. 11:49:00

@Éhbérkommentelő: egyelőre a fő konteó a hithű fideszes kommentelőkből ömlik, az ellenzéket vádolva azzal, hogy az az érdekük, hogy itthon minél szarabbul menjenek a dolgok.

Willkommenskultur 2020.03.16. 11:51:29

@Emmett Brown: Kulonbseg, hogy a Fideszes "konteok" igaznak bizonyulnak, a lipsike 1-2 napon belul kiderul, hogy hoax.

pl. rabszolgatorveny, dittatura, migrancs-alproblema satobbi

konrada 2020.03.16. 11:53:50

@Látens Inszinuáció:
...azért így egymás közt: te milyen olyan munkahelyen dolgoztál, ahol az embersűrűség eléri - de legalábbis megközelíti egy koncert, előadás, tömegrendezvény* sűrűségét?

*Olyan tömegrendezvényhez hasonlót ne említs, amely egy átlagos utcai tüntetésen szokott lenni mostanában, mert az nem ér!;))

Emmett Brown 2020.03.16. 11:55:04

@Látens Inszinuáció: nyilván terjed ott is.

A lényeg, hogy minden egyes korlátozás lassítja a terjedést, nyilván a totális izoláció teljesen megállítja, de az a szélsőérték.

A cél az, hogy max olyan sebességgel terjedjen, hogy ne terhelje túl az eü rendszert.

Ha rosszabbodik a helyzet, akkor majd újabb korlátozások is lesznek.

Emmett Brown 2020.03.16. 11:58:01

@Willkommenskultur: jaja. Ahogy az altrightos fakenews gyár elkezdte felkapni, hogy olaszba' a paki migri vitte be a nyavalyát.

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 12:06:31

@Emmett Brown:
Amit irsz a nem konteó elmélet, hanem a ballib oldal attitűdjének az értékelése

Eddig a legtöbb ellenzéki megszólalás ugyanolyan hisztérikus volt, mint ahogy megszokhattuk tőlük más esetekben. A hisztéria nem azt jelenti hogy nincs valós probléma (ami a Covidot illeti egész biztos létezik), hanem hogy nem a tényleges megoldásra megy el az energia, hanem a földön fetrengésre egy hisztériás nagyroham állapotában

2020.03.16. 12:14:47

@konrada:

Néhány cég:

1992-ben a General Electric(régi Tungsram) , ahol 4800 ember dolgozott.
2010-ben A Fehérvári Lenovo, ahol 2300 ember dolgozott egy műszak alatt.
2017-ben a Fehérvári Szent György Kórház, ahol 1850 ember, plusz a járó és fekvő betegek száma.
Jelenleg pedig a Densoban, ahol 4200-an dolgoznak.

Szerintem mivel ezek a gyárak üzemek most is működnek, ez potenciálisan 13.500 dolgozó és járóbeteg.
Ha a matematikai modellt áthozzuk ide is, akkor az, hogy minimum 1 fertőző beteg vagy vírushordozó van, az 100%!

Isi Bereczky 2020.03.16. 12:16:30

Csak az baj hogy a kormány is hazudik.

konrada 2020.03.16. 12:23:03

@Látens Inszinuáció:
...nem azon polemizálok, hogy nincs nagy létszámú munkahely, csak azon, hogy olyan nem nagyon, ahol 1 légtérben olyan sűrűségben vannak, mint egy tömegrendezvényen.

...ettől még ott is el lehet kapni, ezen nincs vita, de ha leállnak ezek a munkahelyek a járvány lecsengésének a végéig, úgy a koronavírus a legkisebb problémájuk lenne az ott dolgozók túlnyomó többségének az alapvető megélhetési problémák mellett...

Emmett Brown 2020.03.16. 12:26:03

@Éhbérkommentelő: persze. Mindig is egyszerűbb (ősi komcsi szokás) már előre megtalálni a bűnbakot akire az egészet kenni lehet ha teljesen kicsúszik a dolog az ellenőrzés alól.

Ez most nyilván Feri hiszteriakeltese lesz.

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 12:28:59

@Látens Inszinuáció:
"Ha a matematikai modellt áthozzuk ide is, akkor az, hogy minimum 1 fertőző beteg vagy vírushordozó van, az 100%!"

Egyik idióta hasraüt és kitalál egy számot, a másik elkezd vele számolni, aztán jön egy harmadik és addig szorozza-hatványozza amíg eljut a csillagos égig

A konrétumokról annyit, hogy Magyarországon az egyik legalacsonyabb lakosságarányosan a Covid esetszám, beleértve a végzetes kimenetelű eseteket. Ha az ellenzéki kommunikációt nézzük, akkor viszont a legmagasabb. Erre a táborra amúgy nagyon jellemző a wishful thinking. Ha ezt a kettőt összerakod, érdekes betekintést kapsz a lelkivilágukba: minél rosszabb, annál jobb. Csak sajnos itt most nem politikai játékról van szó

Emmett Brown 2020.03.16. 12:32:35

@Éhbérkommentelő: hát ha nem tesztelnek, akkor jó hogy alacsony az igazolt szám. Attól még a tényleges esetszám annyi amennyi. Illetve a tünetmentes hordozókról ne is beszéljünk.

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 12:39:40

@Emmett Brown:
A konkrét esetet (koronavirus pandémia) tekintve nagyon örülök, hogy nem a zakkant Fletó és az általa összerántott gárda van hatalmi pozicióban. A 2006-os aug. 20-i vihar esete világosan megmutatta, mire képesek egy veszélyhelyzetben. Nulla felkészülés, semmi óvintézkedés, nonszensz utólagos magyarázkodás, aztán a legkisebb felelősségre vonható személyre rátolják az egészet (a Meteorológiai intézet ügyeletesére)

Most ellenzékben ugyanolyan felelőtlenül viselkednek. Legnagyobb hőseik a karanténnak ellenálló iráni diák, meg a Majthényi aki diktatórikus eszközről beszél a járványügyi rendelkezések kapcsán

Maresi 2020.03.16. 12:42:51

@HKai: Pont ezt akartam írni, már elő is készültem rá. Nincs többszöri immunitás. Sajnos. Ez nem kanyaró lesz.

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 12:42:54

@Emmett Brown:
Mert te aztán tudod, mennyi a valós esetszám. Legalább 12 millió lehet Magyarországon

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 12:50:20

@janos551:
Nem viruskutató, hanem hálózatkutató, aki elméleti matematikai modelleket alkot. Nagy pechje, hogy a virus nem ismeri a matematikát. Az elmaradott Kinában meg úgy látszik teljesen analfabéta virusok vannak, ezért csökken erősen az új fertőzöttek száma

Emmett Brown 2020.03.16. 13:10:05

@Éhbérkommentelő: hogy nem 39 az teljesen biztos. és szinte az is biztos, hogy 3 számjegyű legalább.

Willkommenskultur 2020.03.16. 13:12:33

@Emmett Brown: Az is biztos, hogy Italiaban nem 25ezer fertozott van, hanem 25 millio

Kb. a lipcsyknel ez a megszokott hazudozasi koefficiens.

sZulamith 2020.03.16. 13:17:48

Közel 342 forintnál tart az euró, ez most senkit nem érdekel, sőt a migráns téma is szünetel. Elgondolkodtató!

Emmett Brown 2020.03.16. 13:21:06

@Willkommenskultur: remélem komolyan gondolod, mert viccnek durva lenne.

Willkommenskultur 2020.03.16. 13:37:31

@sZulamith: Mind1 iden ugyse mehetsz kulfoldre nyaralni

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 13:40:26

@sZulamith:
Meg az is elgondolkodtató, hogy egyesek itt a munkahelyek bezárását hiányolják. Ha ez megtörténik kivánságuk szerint, akkor nem ennyi lesz az euro, hanem sokkal több

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 13:44:07

@Emmett Brown:
Az a pokoli nagy szerencséje ennek az országnak, hogy vannak hozzád hasonló szakértők itt ezerszám

chrisred 2020.03.16. 14:11:34

@konrada: És azt sem tudhatjuk, milyen védőfelszerelést kapnak a munkások. Nem jellemző, hogy az emberek védőmaszkban gyűlnek össze szórakozni.

chrisred 2020.03.16. 14:41:07

@Éhbérkommentelő: Kínában pont azt csinálták, amit javasolt.

2020.03.16. 15:01:23

@Éhbérkommentelő:

"A konrétumokról annyit, hogy Magyarországon az egyik legalacsonyabb lakosságarányosan a Covid esetszám, beleértve a végzetes kimenetelű eseteket."

Most még így van, és maradjon is így, de várjunk még néhány napot, aztán nézzük meg, hogy a látens vírushordozók által megfertőződtek száma hogyan emelkedik.

A matematikai modellezés elég jó hatásfokú, és pártpolitikától teljesen független.
Azaz a jelenleg 39 fővel számolt fertőződtek további embereket fertőztek meg, és még a legjobb esetben is ez saccperkábé 3-4 szeres továbbadást jelent.
Azaz 150 fő körül lehet a most még nem - vagy nem is tud róla, mert olyan enyhe a tünetek - betegek száma.
Viszont ahogy más országok esetében is történt, ez az kb. 150 fő újabb 3-4 szeres átfertőzést eredményez, az pedig már kezelhetetlen lesz úgy, hogy a munkahelyekre továbbra is menni kell.

Több országban már a munkahelyek is bezártak sőt! néhány országban a már a tömegközlekedés is megszűnt.

2020.03.16. 15:02:27

Elszállt a blog. Még egyszer nem írom le.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 15:48:04

@Willkommenskultur: Hova lettél? Amikor bejelentették hogy bezárnak a boltok, elrohantál banánért, különben a majom akit melléd kirendeltek nem fog téged lektorálni? Mi ez a pánik? :-))

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.16. 16:18:52

Jól beszél a Müller Cecília. Így kellett volna az elejétől!

pirimogyoró 2020.03.16. 16:49:51

@Ad Dio: A 60+osaknak lakóhelyelhagyást? Hová kellene száműzni őket?

Ad Dio 2020.03.16. 17:02:26

@pirimogyoró:

Oda, ahová most éppen mindenkit igyekszünk száműzni: haza. Saját és közérdekből.

Susta.Man 2020.03.16. 17:15:44

@Matyika Ápolója: Olvassatok, informálódjatok. A hipotézis az (a MOK-é is), ami nem légbőlkapott, mert már az egész világot körbejáró Medium cikk is ezt számolta ki, hogy:
Jelenleg 1 halál az a halálozási arány + vírus terjedési képessége miatt kb. 800 - 1000 valódi fertőzöttet jelent magyarországon.
Ez egy hét múlva elérheti a 7-8 ezret, két hét múlva pedig az 50-60 ezret. Drasztikus megszorító intézkedések, és egyéni felelősségvállalás (otthonmaradás, távolságtartás) nélkül!

Az esetek kb 10-20%-a fog kórházi ellátást igényelni az elmélet alapján, tehát egy hét múlva ilyenkor a 39-es szám helyére gondolj oda egy 1000 - 2000 közötti számot. Feltéve, hogy bírják, és elvégzik a teszteket és transzparensek lesznek, legalább valamennyire. Ez a valóságban 7-8000 fertőzöttet fog jelenteni. Remélhetőleg eddigre már tényleges kijárási tilalom lesz érvényben. Természetesen dolgozni el kell menni annak, akik nem tud otthonról.

További 5-6000 ember esetleg tünetmentesen pedig tovább fertőz.
Ezért kell otthon maradni.

Bogomil 2020.03.16. 18:09:05

Nagyon profinak tűnő összeállítás. (Én is elég sok mindent elolvastam, magyarul és angolul is, azokkal teljesen egybecseng.) Viszont hitelesebb lenne, ha egy egészségügyi szakember (is) a nevét adná hozzá. (Igaz orvos ajánlotta a homeopátiás gyógyszert is a koronavírusra...)

berlingo 2020.03.16. 18:14:28

@apro_marosan_petergabor: Még csak az kellene. Már így is 5 milliárd emberrel több él a földön mint kellene.

Mária Juhász Kormányosné 2020.03.16. 18:18:06

Érthető nyelvezeten , értelmes, egyszerű szavakkal megírt tájékoztatás a tisztánlátás érdekében mindenki számára, de a helyzet azért nagyon szomorú, amiről még szívesen hallanánk -hol tart a kutatás az ellenszer kidolgozásában. Köszönöm!

Éhbérkommentelő 2020.03.16. 20:52:49

@Látens Inszinuáció:
Le kell állitani a postát, a közműveket, ne legyen villany, viz, gáz.Ne fizessék a nyugdijakat, ha nincs munka akkor meg evidens hogy nincs fizetés. Ne legyen közlekedés, közszolgáltatás. Bravó, csak igy tovább, ontsad még magadból a jó 5leteket

Nagykörúton túli magyar 2020.03.16. 21:00:32

Mi az hogy lezárják a határokat??
Azért valamennyi kvótáért csak kéne tüntikézni!

2020.03.16. 21:01:24

@Éhbérkommentelő:

Figyuzzál.
Az olaszoknál működik a dolog.
A szlovéneknél már tömegközlekedés sincs.

És ördögöd van.
Holnap éjféltől lezárjuk a határokat - az Esztergomi hídon a szlovákok már dolgozni sem jöhetnek át -, minden bezár délután háromtól - a kedvenc Mekid is igen -, kivétel a gyógyszertárak, és az élelmiszer üzletek - szintén olasz és osztrák mintára.
Így a posta is.

Tégy panaszt a mini Napóleonnál, ha nem tetszik...

Marcsi5 2020.03.16. 23:26:04

Abszolút korrekt és teljes körű tájékoztató! Gratulálok a készítőjének! :-)

Marcsi5 2020.03.16. 23:28:54

Abszolút korrekt és teljes körű tájékoztató! Gratulálok a készítőjének! :-)

HajdúB 2020.03.16. 23:30:37

@sircharley: Nem igen hiszem mert a meleg égövi országokban is terjed.

Égboltos Kft 2020.03.16. 23:51:27

Európának volt 2 hónap felkészülési előnye, nem élt vele. Magyarországon már 2 - 3 hete kötelezővé kellett volna tennie a szájmaszk viselését. Nem a megkapását, hanem a továbbadást lassítaná. A legszarabb maszk is többet véd a semminél! Példamutatóan a kormányzatnak és képviselőknek kéne abban ülniük egymás mellett a parlamentben. Megértük, hogy igenis hasznos lenne egy néphadsereg szerű, mondjuk svájci mintájú mozgatható szervezet. Ugyanakkor lesznek pozitív hozadékai a járványnak,csak az ára lesz nagy.

Éhbérkommentelő 2020.03.17. 01:04:34

@Látens Inszinuáció:
Pár hét múlva azon vered majd a nyálad, hogy nem kellett volna engedni annyira padlózni a gazdaságot. Meg hogy a kedvenc pogidból kimaradt a tepertő, mert bezárták a tepertőgyárat

Vég nélkül megy az idétlen vonyitás meg a parttalan 5letelés. Olaszországot jó példának hozni meg kb. az agyatlanság diagnózisának felel meg. Arányos és betartható, betartatható intézkedésekkel sokkal jobban állnának

Jozsef Adam 2020.03.17. 01:32:39

Volt idő , amikor hasonló esetben,az iskolákat nem bezárták ,hanem védő intézkedéseket hoztak mint PL. az iskolák és közintézmények bejárati ajtaja előtt fertőtlenítő szerrel
itatott/ klóros/ szőnyegen kellett átmenni,lábbelit törölni az ajtón belülről a kézmosó tál el volt helyezve,kezet kellett minden belépőnek mosnia benne /ha jól emlékszem -Neomagnolos-víz volt,és jó megoldás volt a járvány fékezésére!Most csak beszélünk hogy valamit tenni kellene ,meg csak az egymást riogató kommentek a fészen a gyerekeknek kevésbé,vagy nem veszélyes,csak az idősebb korosztály a veszélyeztetett stb,,szerintem nem elég hatékony a tájékoztatás sem mert ha annyira érzékeny a vírus a hőre,szappanra,klórra,akkor miért nem alkalmazzuk kellőképpen ?? Az immunerősítés szóban sincs,hogy az is segíthetne,Nem a boltokat kellene kifosztani mert az jó a pánik fokozásra ,de nem élelmiszer válság van,hanem járvány!! És védekezni,a hatóságok által hozott szabályokat betartani és vigyázni egymásra !! A boltok nyitva lesznek ,mint a munkahelyekre is bejárunk ,csak a higiénés szabályokat fokozottabban kell betartani , mint normál esetben !! Nem tudni a végét ,akkor az élelmiszer felhalmozásnak mi értelme van ??! Ideiglenes csak és azoknak is van szavatossága,nem ??

Éhbérkommentelő 2020.03.17. 01:34:06

@Látens Inszinuáció:
Nem zárnak be a posták, csak arra kérik az ügyfeleket hogy ne odabenn várakozzanak hanem az ajtó előtt

Ontod magadból a szellemi terméket , mint a trágyaszóró a migrincsekre a disznókakit a török határon

Jozsef Adam 2020.03.17. 01:38:43

Volt idő , amikor hasonló esetben,az iskolákat nem bezárták ,hanem védő intézkedéseket hoztak mint PL. az iskolák és közintézmények bejárati ajtaja előtt fertőtlenítő szerrel
itatott / klóros/ szőnyegen kellett átmenni,lábbelit törölni, az ajtón belülről a kézmosó tál el volt helyezve,kezet kellett minden belépőnek mosnia benne /ha jól emlékszem -Neomagnolos-víz volt,és jó megoldás volt a járvány fékezésére!Most csak beszélünk hogy valamit tenni kellene ,meg csak az egymást riogató kommentek a fészen. a gyerekeknek kevésbé,vagy nem veszélyes,csak az idősebb korosztály a veszélyeztetett stb,,szerintem nem elég hatékony a tájékoztatás sem mert ha annyira érzékeny a vírus a hőre,szappanra,klórra,akkor miért nem alkalmazzuk kellőképpen ?? Az immunerősítés szóban sincs,hogy az is segíthetne,Nem a boltokat kellene kifosztani mert az jó a pánik fokozásra ,de nem élelmiszer válság van,hanem járvány!! És védekezni,a hatóságok által hozott szabályokat betartani és vigyázni egymásra !! A boltok nyitva lesznek ,mint a munkahelyekre is bejárunk ,csak a higiénés szabályokat fokozottabban kell betartani , mint normál esetben !! Nem tudni a végét ,akkor az élelmiszer felhalmozásnak mi értelme van ??! Ideiglenes csak és azoknak is van szavatossága,nem ??

chrisred 2020.03.17. 05:36:14

@Éhbérkommentelő: A posták is bezárnak 15 órától.

2020.03.17. 07:52:28

@Éhbérkommentelő:

De bezárnak faszarcú.
NE TERJESSZ RÉMHÍREKET mert elvisz a TEK!

46/2020. (III. 16.) Korm. rendelet

Az élelmiszert, az illatszert, a drogériai terméket, a háztartási tisztítószert, a vegyi árut és a higiéniai papírterméket árusító üzlet, továbbá a gyógyszertár, a gyógyászati segédeszközt forgalmazó üzlet, az üzemanyag-töltőállomás és a dohánybolt kivételével a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 27. pontja szerinti üzletben
(a továbbiakban: üzlet) 15.00 óra után 06.00 óráig az ott foglalkoztatottak kivételével tartózkodni tilos.

Éhbérkommentelő 2020.03.17. 08:59:16

@Látens Inszinuáció:
Legalább a saját magad által leírtakat tudnád értelmezni. Postai szolgáltatás ezután is igénybe vehető, fel lehet adni a postán és kiviszi a postás a küldeményeket. Nem áll le az élet, csak csökkentett üzemmódban megy tovább. Rossz hír a hozzád hasonló anarchistáknak

Éhbérkommentelő 2020.03.17. 09:01:32

@chrisred:
Úgy tudom eddig se voltak éjjel-nappal nyitva a posták. Vagyis estefelé BEZÁRTAK

mgyl 2020.03.17. 17:42:11

@apro_marosan_petergabor: Ezt ha viccnek veszem, jó, de máris 7,5 milliárd ember él a Földön! Sok ez vagy kevés? Ökológusokat kell megkérdezni!

idiesel 2020.03.18. 15:01:28

@Éhbérkommentelő: Te f.szmozdony! Az nem szegyen, hogy 30-40 fos fertozottel dobalozik az imadott fideszed? Nem tesztelnek senkit, tehat amirol nem tudunk, az nem is letezik mi? Pont Te kussolj es ne ballerezz, mert a fonokod nyaja is ezt nyilatkozta, hogy hamarosan 100 szammal fog noni a fertozottek szama. Mert hat takarozni kell valamivel nem? BTW. Budapest kozepeuropa egyik legnagyobb turisztikai kozpontja, de ott van a legkevesebb fertozott mi? Ilyen tipikus vernyugger es magyar hozzaallassal?

Tenyleg olyan butak vagytok, mint a fold...

savanyú a narancs ( Villanyfényes) 2020.03.21. 09:17:46

@Éhbérkommentelő: szóval kiderült, hogy szardarab vagy és erre még rá is teszel egy lapáttal. Jelenleg 4 százalékos a halálozási arány Magyarországon.

savanyú a narancs ( Villanyfényes) 2020.03.21. 09:37:46

@Matyika Ápolója: @Willkommenskultur: Zsoltikák senkit sem tévesztetek meg ezzel a szarkenegetéssel és a "jajj bántsák a magyart és a fizetett orbánszopó hozzászólókat a gonosz lyppcsyk" hozzáállással. Mint ahogy azzal sem, hogy valamiféle független arcoknak mutatjátok magatokat.

A politikát orbánszopó haverotok hozta ide, és ugye madarat tolláról embert (fizetett) barátjáról :D

A fertőzöttek nagy száma tünetmentes, viszont simán továbbadja a fertőzést, olyanoknak, akik szintén tünetmentesek nagy számban és így tovább, ezért nincsenek hullahegyek ostoba zsoltikák. Most vagy sötétek vagytok és nem sikerült megérteni a vírus terjedési és fertőzési mechanizmusát, vagy mindenáron hazudozni kell orbán seggéből. Bukta van zsoltikák :D

A tesztelésnek nyilvánvalóan van értelme, ezt mutatja a 3300 fős olasz falu esete, már itt bukott a hazudozás erről zsoltikák. A több tízezernek meg azért, mert a tünetmentes fertőzötteket és közvetlen kontaktjaikat így el lehet különíteni és azok már nem fertőznek másokat. Vagy önként karanténba vonulnak.

Bár gondolom ti ismeritek a söpredék, kihaénnem fajtátokat és ezért is tartjátok feleslegesnek a tesztelést, rajtatok csak kijárási tilalom segít, különben mentek fertőzni mindenkit, nem vagytok fegyelmezettek, mint a dél-koreaiak. Ez látszott is a napokban. Tán csak nem a 106-os busz patkányának a rokonai vagytok az élet iskolájából? :D

Na szaladjatok druszátokhoz bayer pubihoz, hátha a szátokba fecskendez
valami kannásat, amitől megnyugszotok, nyehhehhehheeee

MelindaGreta 2020.03.22. 21:19:11

@enrikokaruszo: Érdekelne, hol olvasott visszafertözödésröl. Rákerestem, Ortwin Adams német virológus szerint (Virol´ógiai Diagnosztikai Klinika vezetöje, Düsseldorf) ez nehezen elképzelhetö. Szerinte a fertözés-gyógyulás legalább 1-2 évre immunitást biztosít (és annyi még nem telt el a járvány kitörése óta). Plusz ha a testünk egyszer megküzdött a k´órokozóval, részimmunitásra tesz szert, és a következö fertözésre gyorsabban reagál. Fontos az is szerinte, hogy a kórokozó az eddigi ismeretek szerint nem mutál - ha tenné, nincs immunitás az új mutánsra.

MelindaGreta 2020.03.22. 21:30:47

A 7. ponthoz apró pontosítás: az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a halálozási arány 80 fölött 22%, 70-80 között 8%, 60-70 között 3,6%, 50-60 között 1,3% - a kor csökkenésével radikálisan csökken. Az elhalálozottak nagy többségének voltak más betegségei: 1% azoknak az aránya akiknél nem volt megelözö betegség. Szív-érrendszeri megbetegedések 13%-nál, diabetes 9%-nál, krónikus bronchitis 8%-nál, magas vérnyomás 8,5%-nál, rák 7,5%-nál állt fenn: ezek a betegségek rizikófaktorok.

musicus 2020.05.07. 14:53:29

Milyen jó lenne, ha a hozzászólók visszaolvasnák műveiket két hónap múltán! Roppant tanulságos lenne.

papa5 2020.05.17. 10:36:05

Tegyünk már említést a Szlovák járványkezelésről! Nekik sikerült utcára vezényelt rendőrök nélkül, gyárak, üzemek, kórházak felügyelet alá helyezése nélkül 10-szer hatásosabban fellépni!
süti beállítások módosítása