A számok unalmasak, ezért röviden foglaljuk össze, hogyan költ idén közel 600 millió forinttal többet az önkormányzat a köztisztaságra és a zöldterületek fenntartására, mint 2019-ben. Elképesztő összegről, 1,5 milliárd (!) forintról, a tavalyi összeg 1,6-szereséről van szó. Miközben közbeszerzési eljáráson választották ki elvileg a legkedvezőbb ajánlatot tevő alvállalkozókat…
Vajon mire költik el takarítás címén ezt az elképesztő összeget? (fotó: szoboszloinap.hu)
Nincs könnyű dolga, aki Debrecen város költségvetésében kíván eligazodni. Azt gondolnánk, nem lehet túl bonyolult megállapítani, mennyit költ a város köztisztaságra és zöldterületek fenntartására, biztosan vannak ilyen elnevezésű sorok a költségvetésben.
Vannak is, de hogy ne lehessen olyan könnyen átlátni a költekezéseket, más, kisebb sorokon is terveztek olyan tevékenységeket, amik simán besorolhatók a köztisztaság és a zöldterületek fenntartása témakörökbe.
Önök szerint például a „Növényvédelem”, a „Debrecen város közterületein található fák ápolása” vagy az „Automata öntözőrendszerek üzemeltetése” nem zöldterület-fenntartási költségek?
Gigaközbeszerzés mindenre (is)
Pedig a költségvetés előterjesztésében pont azzal az indokkal állt elő a városvezetés, hogy mivel a köztisztaság és a zöldterületek fenntartása nagyon hasonló tevékenységek, összevonták őket, és így adták oda bizonyos alvállalkozóknak.
De nemcsak beszéltek erről, hanem a 2019. novemberében kiírt elképesztő összegű közbeszerzésben is egybevonták ezt az egyébként nem kis mennyiségű munkát.
A közbeszerzésen induló cégek így egyben pályáztak az utcák takarítására, a közterületi kukák ürítésére, a virágok, a fák és a gyep ápolására, parkfenntartásra, sőt, még az illegális szemétlerakók megszüntetésére is.
Az önkormányzat a közbeszerzési kiírásban keretösszeget is megállapított az elvégzendő munkára, jelezve, hogy nem szeretné, ha az ajánlattevő cégek e fölé mennének.
Ez az összeg 977.495.030 forint volt.
Ismerős cégek - gyanús leosztások
A közbeszerzések világánál aligha van unalmasabb terület egy hétköznapi ember számára. Mégis muszáj rápillantanunk erre a kiírásra, hogy értsük, mi zajlik körülöttünk, városunkban és közpénzeinkkel.
A városvezetés 5 részre osztotta fel Debrecent, és ezekre a területekre egyesével lehetett pályázni. Egy cég akárhány területet megpályázhatott, de ott mind a köztisztasági, mind a zöldterület-fenntartási tevékenységek ellátását be kellett vállalnia.
Kevés olyan közbeszerzést látni, ahol ennél jobban eszünkbe juthat a „leosztott lapok” kifejezése.
Természetesen nem állítunk semmi rosszat, hiszen a rendelkezésre álló információk alapján minden a törvények és a szabályok betartásával történt. De ugyan miféle valódi „versenyt” látunk megvalósulni az alábbi táblázatban?
A 2019. novemberében kiírt közbeszerzési eljárás 2020. januárjában kihirdetett végeredménye (forrás: kozbeszerzes.hu)
Mindegyik területre véletlenül pontosan 2 pályázó volt. Az egyik minden esetben az AKSD Kft., a másik pedig mindig egy, a várossal köztudottan jó kapcsolatot ápoló vállalkozás. Ezek nem „indultak rá” a másik területére, helyette mindegyikkel „szemben” az AKSD adott be ajánlatot. De milyet!
Az AKSD ajánlata minden területre 20-30%-kal volt drágább, mint a nyertes pályázóké. És minden ajánlatuk messze meghaladta a város által megállapított keretösszegeket. Eleve bukó ajánlatoknak tűnnek ezek.
A három nyertes cég közül új szereplő a területen az UNISZOL Létesítménygazdálkodási Zrt. Ez a vállalkozás a HUNÉP cégcsoportjával átfedő tulajdonosi körrel rendelkezik, a HUNÉP-ről pedig tudjuk, hogy az elnyert megbízásaik alapján ők a város kedvenc építőipari vállalata. A „helyi Mészáros-csoport”, ha a legegyszerűbben akarnánk megmagyarázni a helyzetüket.
Mi történt tehát? Egy kis átrendeződés a város egyik fejősteheneként funkcionáló köztisztaság és zöldterület-fenntartás területén. Az AKSD kikerült a pixisből, és új szereplőként bekerült az évi több mint 300 milliós megbízást kapott UNISZOL Zrt.
A megbízások összértéke évi 962 176 704 Ft.
Elvileg tavaly is közel ennyit költöttek
A város tavalyi költségvetését vizsgálva összesen 5 olyan költségsort találunk, melyek leírásuk alapján beleillenek a fenti tevékenységekbe.
- Közhasznú zöldterületek fenntartása, köztisztasági feladatok ellátása
- Gépi, kézi úttisztítás, utcai szemétszállítás, illegális szemétlerakók megszüntetése, lombgyűjtőzsák biztosítása a lakosság részére
- Növényvédelem
- Debrecen város közterületein található fák ápolása, növénytelepítés, fenntartás
- Automata öntözőrendszerek üzemeltetése
Ezekre 2019-ben összesen 930 348 176 Ft-ot tervezett a város.
Elsőre tehát nem is tűnik olyan nagynak az eltérés, hiszen alig 50 millió forinttal magasabb keretösszeget határozott meg a városvezetés a közbeszerzésben, mint amit tavaly elköltöttek ezekre a feladatokra.
A gyakorlatban azonban valami nem stimmel
Ha azonban az ugyanezeken a költségsorokon betervezett idei összegeket összeadjuk, akkor lefordulunk a székről, ha nem kapaszkodunk erősen.
1 503 540 552 forint.
Több mint másfél milliárd forint! Ennyi pénzt tervezett köztisztaságra és zöldterületek fenntartására a város 2020-ra. Elképesztő, megdöbbentő, felfoghatatlanul hatalmas összeg.
Az egyik kérdés, ami rögtön felmerül, hogy ugyan mire akarják ezt az iszonyúan sok pénzt elkölteni? Mi történt Debrecen városában, miről maradtunk le 2019-ben, ami indokolná ezt a közel 600 millió forintos, több mint 60%-os emelkedést?
Egyesével fogják lesepregetni a Nagyerdő fáinak leveleit?
A belvárosi kukákat ürítésük után illatosított kendővel át is törölgetik?
Porszívózni fogják a Kossuth teret?
Valóban ez most a legbölcsebb elköltése 600 millió forintnak Debrecen városában? Nem volt ennek a pénznek sehol máshol értelmesebb helye? Nem találtak további felújítandó óvodákat? Már nem maradt több leburkolandó földút?
Nem lett volna több haszna ennek a pénznek a MODEM-nél vagy a bezárt Sesztina és b24 galériáknál? Vagy az MRI és a CT-vizsgálatok ingyenes sürgősségi elvégzése nem lenne fontosabb feladat, mint még jobban kipucolni a várost?
Nem lett volna több értelme ennek a pénznek az egy részéből az erdőspusztai tavakat és a Nagyerdőt megmenteni hivatott CIVAQUA-programot előkészíteni, ahogy az egyik önkormányzati képviselő javasolta?
De mire megy el a közbeszerzésen kívüli 550 millió?
Ezek a kérdések már önmagukban is minimum kíváncsivá tehetik a debrecenieket, hogy ugyan mi szükség volt hirtelen 600 millió forinttal többet költeni köztisztaságra és parkfenntartásra.
De nekünk szemet szúrt még valami.
Hogyan lehetséges az, hogy a város lefolytat egy közbeszerzési eljárást a köztisztaság és a zöldterületek fenntartására évi 962 millió forintért, majd betervez a költségvetésbe ugyanezekre a tevékenységekre 1 503 millió forintot?
Milyen alapon költi el ezt a közel 550 milliós különbséget Debrecen önkormányzata, ha erre nem írt ki semmilyen közbeszerzést?
Ez azért nem aprópénz, nem kerekítési különbözet! Hadd ne soroljuk fel még egyszer, melyek azok a területek, amelyekre kapásból értelmesen el lehetne költeni Debrecenben félmilliárd forintot.
Debrecenben úgy döntöttek, ezt az 550 milliót takarításra és parkfenntartásra költik. Közbeszerzési eljárás nélkül.
Reméljük, telik majd belőle az új térköves „Zöld Városban” kirakott dézsás növények öntözésére, míg lassan kiszárad a Nagyerdő és az összes erdőspusztai vízfelület.
Ne várj tovább, kövesd a Cíviscity-t a Facebookon! >>>